Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2019

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ - ΣΧΕΣΕΙΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ - ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ - ΒΙΟΙ ΕΛΑΣΣΟΝΕΣ - ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ

ΕΝΟΤΗΤΑ: "Βίοι Ελάσσονες"

ΚΕΙΜΕΝΟ

Μηνύματα στον Οδυσσέα (αποσπάσματα)

Δεύτερη γραφή

Αγαπημένε μου Οδυσσέα,

γράφω στο λάπτοπ που μου πήρες.

Ξεγλιστράς, δεν χάνεις ευκαιρία.
  Όμως

ήσουν εδώ σαν ξέσπασε η μπόρα.

Το τεθλασμένο σώμα μου το λάτρεψες

τη σουρεαλιστική μορφή μου ασπάστηκες

αξιέπαινα συντήρησες τον πόθο.

Γι’ αυτό σε συγχωρώ.

Βαθιά χρωστώ ευγνωμοσύνη.

(Έγινε άβολος αυτός ο χώρος.

Δεν ξέρω αν θα στείλω το e-mail.)

❄ 

Οδυσσέα Dear,

ελπίζω να περνάς καλά με την αντροπαρέα σου.

Και, να σου πω ότι, παρά την άρνησή σου για βοήθεια,

βρήκα τους αριθμητικούς συσχετισμούς που με βασάνιζαν.

Ευελπιστώ, λοιπόν, να ολοκληρώσω το υφαντό που σχεδιάζω.

Με άλλα λόγια, τα καταφέρνω και χωρίς εσένα!

 ❄ 

Γράφω

ημερολόγιο

γράφω μηνύματα

γράφω.

Τι θα ’κάνε η Πηνελόπη χωρίς γράψιμο;

Μ’ αυτό παλεύει τη φθορά, τον χρόνο,

τη λαγνεία, τον φόβο, την απόγνωση.

Τα υφαντά τελειώνουν κάποτε,

το γράψιμο κρατάει όσο κι η ζωή μας.

Πρόσεξε πώς διαβάζεις τα μηνύματά μου.

Κούλα Αδαλόγλου
Από την ποιητική συλλογή «Οδυσσέας, τρόπον τινά», εκδ. Σαιξπηρικόν, Θεσσαλονίκη 2013

..........................

Κούλα Αδαλόγλου:

   Η Κυριακή (Κούλα) Αδαλόγλου γεννήθηκε στη Βέροια το 1953. Σπούδασε φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Πήρε μεταπτυχιακό στην εφαρμοσμένη γλωσσολογία από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και διδακτορικό δίπλωμα από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων (1998-2007) και διευθύντρια του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης (2007-2011). Αποτελεί μέλος της συγγραφικής ομάδας των βιβλίων «Έκφραση /Έκθεση», που εισήγαγαν την επικοινωνιακή γλωσσική διδασκαλία στο Λύκειο. Εργάζεται ερευνητικά σε θέματα που αφορούν τη διδασκαλία της γλώσσας και την αξιολόγηση της γλωσσικής ικανότητας των μαθητών. Συνισταμένη των ερευνητικών αναζητήσεών της αποτελεί η μελέτη «Η γραπτή έκφραση των μαθητών. Προτάσεις για την αξιολόγηση και τη βελτίωσή της», εκδ. Κέδρος 2007, η οποία εστιάζει στο γράψιμο ως διαδικασία, μέσα από ποικίλα και διαφορετικά είδη κειμένων. Αφηγήματα και κριτικά σημειώματά της για σύγχρονους λογοτέχνες έχουν δημοσιευτεί σε γνωστά περιοδικά. Εξέδωσε εφτά ποιητικές συλλογές, τελευταία η «Εποχή αφής», εκδ. Σαιξπηρικόν, 2016. Επίσης, μία συλλογή διηγημάτων: «Βγήκε ένας ήλιος χλωμός», εκδ. Ταξιδευτής, 2012. Ανθολόγηση ποιημάτων της έγινε στο περιοδικό της Λευκωσίας «Ακτή», στο ένθετο «Ελληνομουσείον», τεύχ. 68, φθινόπωρο 2006.


Έργογραφία:
Ποιήματα

1982 «Καταγραφές», Θεσσαλονίκη,
1992 «Στο μεταίχμιο», Θεσσαλονίκη,
1996 «Δύο ελεγείες και μία ωδή», εκδ. Τα Τραμάκια, Θεσσαλονίκη
2001 «Μαθητεία στην αναμονή», εκδ. Τα Τραμάκια, Θεσσαλονίκη
2009 «Διπλή άρθρωση», εκδ. Ταξιδευτής, Αθήνα
2013 «Οδυσσέας, τρόπον τινά», εκδ. Σαιξπηρικόν, Θεσσαλονίκη
2016 «Εποχή αφής», εκδ. Σαιξπηρικόν, Θεσσαλονίκη
2018  «Γιατί το μέλλον μια μικρή κουκίδα» 

Διηγήματα:
2012 «Βγήκε ένας ήλιος χλωμός», εκδ. Ταξιδευτής, Αθήνα

Συμμετοχή σε συλλογικά έργα:
2014 «Ποιήματα του 2013», εκδ. Κοινωνία των (δε)κάτων, Αθήνα
2011 «Έκφραση έκθεση για το γενικό λύκειο», Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.)
2009 «Ποιήματα του 2008», εκδ. Κοινωνία των (δε)κάτων, Αθήνα

Μελέτη:
2007 «Η γραπτή έκφραση των μαθητών», εκδ. Κέδρος, Αθήνα


ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ Γ':
  1. Ποιος είναι ο αφηγητής στο ποίημα; Σε ποιον απευθύνεται και με ποιον τρόπο; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας, αναφέροντας τους αντίστοιχους κειμενικούς δείκτες (100 - 200 λέξεις). (Μονάδες 15)
  2. Να περιγράψετε και να ερμηνεύσετε τη διάθεση του ποιητικού υποκειμένου όπως παρουσιάζεται στο ποίημα (100 - 200 λέξεις). (Μονάδες 15)
  3. Ποια συναισθήματα βιώνει το ποιητικό υποκείμενο και με ποιο τρόπο βρίσκει "διέξοδο" στο ζήτημα που το απασχολεί; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με βάση τους αντίστοιχους κειμενικούς δείκτες (100 - 200 λέξεις). (Μονάδες 15)
  4. Με ποια πρόσωπα από τον μυθολογικό κύκλο επιθυμεί να ταυτιστεί η ποιήτρια - αφηγήτρια; Γιατί, κατά τη γνώμη σας, κάνει αυτή την επιλογή  (100 - 200 λέξεις); (Μονάδες 15)
  5. Σε τι εξυπηρετεί, κατά τη γνώμη σας, η "μεταφορά" των δύο μυθολογικών προσώπων (Πηνελόπη, Οδυσσέας) στο σήμερα (100 - 200 λέξεις); (Μονάδες 15)
  6. «Τα υφαντά τελειώνουν κάποτε, / το γράψιμο κρατάει όσο κι η ζωή μας»: Να σχολιάσετε την αντίθεση ανάμεσα στα "υφαντά" και το "γράψιμο". Τι συμβολίζει, κατά τη γνώμη σας, το καθένα από αυτά (100 - 200 λέξεις); (Μονάδες 15)
  7. Ποια είναι η σχέση του ποιητικού υποκειμένου με τη σύγχρονη εποχή και τις νέες τεχνολογίες; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας, λαμβάνοντας υπόψη και τους αντίστοιχους κειμενικούς δείκτες (100 - 200 λέξεις); (Μονάδες 15)
  8. Ποιο είναι το κεντρικό θέμα που θέτει το ποίημα; Πιστεύετε ότι η τεχνολογία και τα σύγχρονα μέσα διευκολύνουν ή εμποδίζουν την "επικοινωνία" των προσώπων στο ποίημα; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. (100 - 200 λέξεις); (Μονάδες 15)
  9.  
    «Γράφω
    ημερολόγιο
    γράφω μηνύματα
    γράφω».
    Υποθέστε πως βρίσκεστε στη θέση της ποιήτριας - αφηγήτριας. Γράψτε μία σελίδα ημερολογίου ή, εναλλακτικά, ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail), όπου θα εκφράζετε τα συναίσθήματά σας για ένα αγαπημένο πρόσωπο που βρίσκεται μακριά (100 - 200 λέξεις). (Μονάδες 15)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου