Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2019

Ν. ΓΛΩΣΣΑ - ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ

ΕΝΟΤΗΤΑ: Επικοινωνία

ΚΕΙΜΕΝΟ 1

 Η επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις ανθρώπινες σχέσεις! Πώς άλλαξαν την ζωή μας!

    Μέσα από το σύνολο των βασικών ανθρώπινων αναγκών δε μπορεί κανείς να παραλείψει τη συντροφικότητα, την οικειότητα και το αίσθημα «του ανήκειν». Φαίνεται ότι τα άτομα που ζουν απομονωμένα, με μειωμένες κοινωνικές επαφές, βιώνουν έντονα συναισθήματα μοναξιάς και αποσύνδεσης από τους άλλους. Παρόλα αυτά, στις μέρες μας με την εμφάνιση και εξέλιξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, επικρατεί η ανησυχία ότι πολλοί άνθρωποι υποκαθιστούν τις κοινωνικές σχέσεις με εικονικές σχέσεις μέσα σε έναν κόσμο φτιαγμένο διαδικτυακά.
    Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το Διαδίκτυο είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο, το οποίο πέρα από τις άλλες χρήσεις του, βοηθά στην επικοινωνία με έναν τρόπο εντυπωσιακά γρήγορο και ευχάριστο. Δίνει την πολυτέλεια της διατήρησης της επαφής, ενώ ταυτόχρονα βοηθά στην καταπολέμηση των συναισθημάτων μοναξιάς που μπορεί να βιώνει κάποιος. 
   Ερευνητικά, έχει αποδειχθεί ότι  στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι άνθρωποι προβάλλουν τις καλύτερες και πιο ενδιαφέρουσες πλευρές τις προσωπικότητάς τους. Η χαμηλή αυτοπεποίθηση, η συναισθηματική αδυναμία, οι αρνητικές πεποιθήσεις που έχει κανείς για τον εαυτό του και οι ανασφάλειες κρύβονται, με αποτέλεσμα να είναι πολύ δύσκολο να δημιουργηθεί μια ουσιαστική σχέση με βάθος, αναγνώριση και , κυρίως, απόλυτη αποδοχή. Οι διαδικτυακές φιλίες υποκαθιστούν τις φιλίες στην πραγματική ζωή, κοστίζοντας την εμπειρία, την αλληλεπίδραση, την οικειότητα και τις κοινές εμπειρίες σε πραγματικό χρόνο, διότι οι πραγματικές σχέσεις στη ζωή μας είναι εξαιρετικά απαραίτητες όχι μόνο για την καθημερινή επαφή και επικοινωνία, αλλά για  τη συναισθηματική και σωματική εγγύτητα. [...] 
   Συνεπώς, τα social media αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας τα τελευταία χρόνια αλλά, αδιαμφισβήτητα, έχουν καταφέρει να επηρεάζουν την ψυχολογία μας σε σημαντικό βαθμό, προκαλώντας σε πολλούς ανασφάλεια, εμμονές, στρες και θλίψη.
   Οι χρήστες, ολοένα και συχνότερα μάλιστα, εμφανίζουν και συμπτώματα εξάρτησης, σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες που διεξήχθησαν, αφού 6 στους 10 (63%) Αμερικανούς συνδέεται καθημερινά στο Facebook και 4 στους 10, περισσότερες από μία φορά κατά τη διάρκεια της ημέρας. Την ίδια στιγμή, οι επιλογές αλληλεπίδρασης που έχει στη διάθεσή του ο κάθε χρήστης (τα likes, τα comments, τα posts κοκ) «γεννούν» την ανάγκη της επανάληψης και διευρύνουν την εξάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λόγω της επιθυμίας του για αποδοχή και αυτοπροβολή.
   Δεν είναι λίγες οι φορές που ο χρήστης φτάνει σε σημείο να συγκρίνει τη ζωή του με τις εκδοχές που οι υπόλοιποι παρουσιάζουν στα social media, οι οποίες συχνά είναι πλασματικές και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Αυτό επιδρά έντονα στην ψυχολογία του δημιουργώντας μια σειρά από προβλήματα όπως αναφέρουν οι ψυχολόγοι. Περισσότεροι από τους μισούς χρήστες των μέσων δικτύωσης στη Βρετανία -το 53% συγκεκριμένα- ώθησαν τους εαυτούς τους να αλλάξουν συμπεριφορά προκειμένου να προσαρμοστούν στα «πρότυπα» των social media και το 51% άρχισε να νιώθει θλίψη εξαιτίας της άνισης σύγκρισης με χρήστες που επίπλαστα δημιουργούσαν κοινωνικά αποδεκτά προφίλ.
   Όπως γίνεται αντιληπτό, αυτός ο «φαύλος κύκλος» της σύγκρισης που οδηγεί σε αλλαγές του τρόπου αντίδρασης και συμπεριφοράς αναδεικνύεται εξαιρετικά ψυχοφθόρος για τον καθένα, καθώς τον κάνει να αισθάνεται «γυμνός» χωρίς τη χρήση των social media σε καθημερινό επίπεδο και «ανίκανος», αν δεν επιτύχει να προσαρμόσει τον εαυτό του στα πρότυπα των άλλων χρηστών.
   Σε πρόσφατη έρευνά του, το πανεπιστήμιο του Michigan επιβεβαιώνει τα παραπάνω, αφού διαπιστώθηκε ότι όσοι χρησιμοποιούσαν σε καθημερινή βάση τα social media, ένιωθαν περισσότερο λυπημένοι και δυστυχισμένοι σε σχέση με εκείνους που δεν ασχολούνταν συστηματικά με τα κοινωνικά δίκτυα. Οι περισσότεροι χρήστες από τους μετέχοντες στην έρευνα παρουσίαζαν συμπτώματα κατάθλιψης και αισθάνονταν φόβο μήπως «χάσουν» δραστηριότητες ή οτιδήποτε καινούριο ανέτελλε στο εκάστοτε κοινωνικό δίκτυο.
   Σε πιο δυσμενή θέση βρίσκονται φυσικά, οι ανήλικοι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καθώς, εξαιτίας του νεαρού της ηλικίας τους, δεν έχουν ακόμη καταφέρει να «θωρακιστούν» απέναντι σε αρνητικές επιρροές. Έφηβοι χρήστες των social media, μεταξύ 12 και 17 ετών, δείχνουν να αποδέχονται ως φυσιολογική τη χρήση ουσιών, όπως της ινδικής κάνναβης, καθώς και το κάπνισμα και την κατανάλωση αλκοόλ.
    Συγκεκριμένα, το 40% των ερωτηθέντων εφήβων παραδέχτηκαν ότι σε πολλές από τις φωτογραφίες τους εμφανίζονται υπό την επήρεια ουσιών -διαπιστώνεται με άλλα λόγια, ότι οι νέοι όχι μόνο εξαρτώνται από ουσίες βλαβερές για τη σωματική και την ψυχική τους υγεία, αλλά δεν διστάζουν να το δημοσιοποιήσουν για να κερδίσουν την αποδοχή των υπολοίπων. Επιπλέον, παρατηρήθηκε μεγάλη αύξηση στο cyberbullying μεταξύ των εφήβων μέσω των social media, με το 95% των νέων να παραδέχονται ότι έχουν αντιληφθεί να συμβαίνει cyberbullying και με το 33% να είναι οι ίδιοι θύματα.
   Τα δεδομένα αυτά συμβαίνει να βάζουν όλους εμάς σε σκέψεις σχετικά με τα όρια της αξιοποίησης και της κατάχρησης της τεχνολογίας που μάς προσφέρεται και κρίνεται εξαιρετικά απαραίτητο να ανοίξουν νέοι δρόμοι για έρευνες, ενέργειες πρόληψης και θεραπείες καταπολέμησης τέτοιων δυσάρεστων φαινομένων.

Τιτάκη Βάσω
Διασκευασμένο κείμενο από το Διαδίκτυο (2018): https://www.creteonair.eu/2018/04/h-epirroi-ton-social-media-sti-zoi-mas-poso-allaksan-toys-anthropous-creteonair_10.html




ΚΕΙΜΕΝΟ 2
VIDEO

 What's on your mind? (Τι σκέφτεστε;)

Το Facebook μπορεί να είναι καταθλιπτικό γιατί η ζωή
όλων των άλλων είναι καλύτερη από τη δική σας ... 
Αλλά είναι πραγματικά;
 
 




ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α':
1) Να αποδώσετε συνοπτικά (80 - 100 λέξεις) τους τρόπους με τους οποίους, σύμφωνα με την αρθρογράφο του Κειμένου 1, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν την ανθρώπινη ψυχολογία. (Μονάδες 15)
2) Να αποδώσετε περιληπτικά (80 - 100 λέξεις) τα ερευνητικά δεδομένα, που παραθέτει η συντάκτρια του Κειμένου 1, σχετικά με την επίδραση που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ασκούν στην ανθρώπινη ψυχολογία. (Μονάδες 15)
3) Να αποδώσετε συνοπτικά (50 - 70 λέξεις) το περιεχόμενο του Κειμένου 2 (Video). Το κείμενό σας θα χρησιμοποιηθεί ως εισαγωγή στην παρουσίαση του ίδιου βίντεο σε εκδήλωση του σχολείου σας με θέμα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. (Μονάδες 15)
ΘΕΜΑ Β':
1) Για ποιο λόγο, σύμφωνα με τη συγγραφέα του Κειμένου 1, οι άνθρωποι υποκαθιστούν τις κοινωνικές σχέσεις στην πραγματική ζωή με σχέσεις εικονικές στο διαδικτυακό κόσμο; (Μονάδες 10)
2) Ποια ομάδα ατόμων, σύμφωνα με τη συντάκτρια του Κειμένου 1, επηρεάζεται περισσότερο από το Διαδίκτυο; Με ποια επιχειρήματα υποστηρίζει την άποψή της; (Μονάδες 15)
3)  «...όσοι χρησιμοποιούσαν σε καθημερινή βάση τα social media, ένιωθαν περισσότερο λυπημένοι και δυστυχισμένοι σε σχέση με εκείνους που δεν ασχολούνταν συστηματικά με τα κοινωνικά δίκτυα»: Να σχολιάσετε την παραπάνω διαπίστωση (Κείμενο 1) σε μια παράγραφο 70 - 80 λέξεων, λαμβάνοντας υπόψη τις πληροφορίες που δίνει το κείμενο. (Μονάδες 10)
4) Για ποιο λόγο η συγγραφέας του κειμένου 1 παραθέτει τα αποτελέσματα ερευνών που έχουν κατά καιρούς γίνει σε σχέση με το Διαδίκτυο; Τι επιδιώκει μ' αυτή της την επιλογή; (Μονάδες 10)
5) Στο κείμενο 1 χρησιμοποιούνται αρκετές ξένες λέξεις. Αφού τις εντοπίσετε, να εξηγήσετε τη χρήση τους. (Μονάδες 15)
6) Να δικαιολογήσετε τη χρήση των εισαγωγικών στις παρακάτω λέξεις: «φαύλος κύκλος»,«γυμνός», «ανίκανος», «χάσουν», «θωρακιστούν». Ποιο ύφος, πιστεύετε, ότι προσδίδουν στο Κείμενο 1;  ((Μονάδες 15)
7) Ποιος είναι ο βασικός προβληματισμός που, κατά τη γνώμη σας, θέτει το βίντεο "What's on your mind?" (Κείμενο 2);  (Μονάδες 10)
8) Ποιο σημειωτικό τρόπο (εικόνες, μουσική, φράσεις κ.ά) θεωρείτε κυρίαρχο στο βίντεο  (Κείμενο 2) ως προς τη δημιουργία του νοήματος; Να αιτιολογήσετε την άποψή σας. (Μονάδες 15)
9) Ποια είναι η κοινωνική πραγματικότητα που, κατά τη γνώμη σας, αποτυπώνει ο δημιουργός του βίντεο (Κείμενο 2); Πιστεύετε ότι το γεγονός ότι η υπόθεσή του διαδραματίζεται σε μια άλλη χώρα, αλλάζει τα συμπεράσματα σας σχετικά μ' αυτή την πραγματικότητα; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. (Μονάδες 15)
10) Με ποιους τρόπους πιστεύετε πως ο δημιουργός του βίντεο (Κείμενο 2) επιδιώκει να γενικεύσει το μήνυμα που θέλει να μεταδώσει και να απευθύνει σ' ένα ευρύτερο κοινό πέρα από τα σύνορα της χώρας του; (Μονάδες 10)
11) Να σχολιάσετε την τελική επιλογή του κεντρικού ήρωα - πρωταγωνιστή του βίντεο (Κείμενο 2). Συμφωνείτε ή διαφωνείτε μ' αυτή; Τι θα κάνατε εσείς, αν ήσασταν στη θέση του; Αιτιολογήστε την απάντησή σας. (Μονάδες 15)
12) Ποιος είναι ο κοινός προβληματισμός που εκφράζουν το Κείμενο 1 και το βίντεο (Κείμενο 2); Με ποιους τρόπους οι δημιουργοί τους προσπαθούν να πείσουν το κοινό για τις απόψεις τους; Εσείς, ποιο θεωρείτε πιο αποτελεσματικό ως προς τον επιδιωκόμενο σκοπό και γιατί;  (Μονάδες 15)

ΘΕΜΑ Δ' (ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ)
Επιχειρηματολογικό κείμενο - άρθρο αναρτημένο στην ιστοσελίδα του σχολείου Ρόλος: Τελειόφοιτος Λυκείου

Αποδέκτες: Ευρύ κοινό


ΘΕΜΑ: Να διατυπώσετε την άποψή σας σχετικά με τους λόγους για τους οποίους ο άνθρωπος επιζητεί διαρκώς την επιβεβαίωση. Να αξιοποιήσετε στο άρθρο σας στοιχεία από το Κείμενο 1 και το βίντεο (Κείμενο 2).  (Μονάδες 30)



 ❋


Επιχειρηματολογικό κείμενο - Ομιλία σε εκδήλωση, που γίνεται στο σχολείο, αφιερωμένη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στην επίδραση που ασκούν στους νέους.


Ρόλος: Τελειόφοιτος Λυκείου
Αποδέκτες: Συμμαθητές, καθηγητές, γονείς, ψυχολόγοι, εκπρόσωποι τοπικής κοινωνίας κ.λπ.


ΘΕΜΑ: Για ποιους λόγους οι σημερινοί νέοι αφιερώνουν αρκετό χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ποιους κινδύνους εγκυμονεί ή άμετρη και χωρίς κριτική σκέψη χρήση τους; Να λάβετε υπόψη σας το Κείμενο 1, αλλά και το βίντεο (Κείμενο 2), το οποίο θα παρουσιαστεί, επίσης, στην εκδήλωση (πρβλ. άσκηση 3 - ΘΕΜΑ Α')   (Μονάδες 30)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου