Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2020

Ν. ΓΛΩΣΣΑ - ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥ ΆΛΛΟΥ - ΧΑΣΜΑ ΤΩΝ ΓΕΝΕΩΝ

 Ενότητα: Αναπαραστάσεις του διαφορετικού Άλλου
 
Κείμενο 1
 
Χάσμα γενεών: Τι είναι και κατά πόσο αποτελεί πρόβλημα της κοινωνίας;
 
   (1) Αφορμή για το παρόν άρθρο στάθηκε ένα πρόσφατο οικογενειακό τραπέζι, όπου -κλασικά- κάποιος μεγαλύτερος συγκρούστηκε με κάποιον μικρότερο για θέματα που αφορούσαν τόσο την ιστορία του τότε, όσο και την τεχνολογία του τώρα. Σε κάθε οικογενειακό τραπέζι, λοιπόν, μπορούμε αν όχι όλοι, τουλάχιστον οι περισσότεροι, να καταλάβουμε εμπράκτως τι θα πει χάσμα γενεών, χωρίς λεξιλογικούς όρους και επιστημονικές λέξεις.
  (2) Βρισκόμαστε στον 21ο αιώνα. Τα πράγματα είναι πλέον διαφορετικά απ' ότι ήταν κάποτε. Οι μεγαλύτεροι είναι πιο ανεκτικοί με τις μικρότερες ηλικίες, γιατί προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα και στα νέα τεχνολογικά επιτεύγματα. Έτσι, εκείνη η απόσταση ανάμεσα στις ηλικίες που ονομάζεται χάσμα γενεών φαντάζει όλο και πιο μικρή.
   (3) Το χάσμα ωστόσο δεν παύει να υπάρχει. Και όταν υπάρχει αποτελεί πρόβλημα της κοινωνίας που απαιτεί αντιμετώπιση και επίλυση. Οι νεότεροι,  έχοντας γεννηθεί και αναπτυχθεί σε μια εποχή που διαφέρει έντονα από εκείνη των γονέων ή των παππούδων τους, καθώς έρχονται σε επικοινωνία μαζί τους και φτάνουν σε αντίθετες απόψεις, διακρίνουν σε μεγάλο βαθμό τη διαφορά αυτή. Επομένως, τους δημιουργείται το αίσθημα ότι ζουν σε ένα εχθρικό περιβάλλον, όπου δεν υπάρχει κατανόηση και σεβασμός των προβλημάτων και των απόψεών τους. Βλέπουν την κοινωνία που τους παρέδωσαν οι μεγαλύτεροι γεμάτη υποκρισία και αναξιοκρατία. Μια κοινωνία που δεν τους παρέχει τρόπους να εξωτερικεύσουν το «εγώ» τους, τις διαφορετικές τους εφηβικές ανησυχίες.
   (4) Οι μεγαλύτεροι με τη σειρά τους, οι πιο «ώριμοι» (όπως θέλουν οι περισσότεροι να χαρακτηρίζουν τον εαυτό τους), αντιμετωπίζουν τους νεότερους ως πλάσματα αδιάφορα για τα κοινά, χωρίς σεβασμό απέναντι στα δικά τους ιδανικά και τις δικές τους αξίες. Ως πλάσματα που εγκαταλείπουν τη θρησκεία και τις αξίες που αυτή πρεσβεύει.
   (5) Οι αντίπαλες αυτές απόψεις οδηγούν, όπως είναι φυσικό σε έλλειψη επικοινωνίας, σε αμοιβαία αντιπαλότητα και καχυποψία και σε μια διαρκή μάχη απόψεων και ιδανικών. Ουσιαστικά, ο λόγος αυτής της συνεχούς καχυποψίας και αντιπαλότητας οφείλεται στη μεγάλη διαφορά της ηλικίας. Όταν η εποχή αλλάζει και εξελίσσεται, είναι φυσικό και οι νεότερες γενιές που αναπτύσσονται να αποκτούν διαφορετικά ιδανικά και προτεραιότητες που συμβαδίζουν με τις ανάγκες της εποχής αλλά και της κοινωνίας.
   (6) Εκείνο που πρέπει να κατανοήσουν και να συνειδητοποιήσουν και οι μεν αλλά και οι δε είναι η διαφορετικότητα. Κάθε γενιά κατέχει τα δικά της χαρακτηριστικά, τις δικές της βλέψεις για το μέλλον, το δικό της όραμα. Υπάρχει ανάγκη προσέγγισης των γενεών και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω αμοιβαίας κατανόησης και συμβιβασμών. Η ρίψη ευθυνών από τον έναν στον άλλον και η επικράτηση εγωιστικών τάσεων δεν αποφέρουν τίποτα, παρά μόνο επιδείνωση της κατάστασης. Ο διάλογος και η υποχωρητική στάση αποτελούν σχεδόν πάντα το μέσο, ώστε να γεφυρωθεί οποιαδήποτε ασυμφωνία. Τόσο όμως οι μεγαλύτεροι όσο και οι μικρότεροι είναι αναγκαίο να παρέχουν, με όποιο μέσο διαθέτουν και με όποιον τρόπο μπορούν, βοήθεια ο ένας στον άλλον. Οι μεγαλύτεροι έχουν χρέος να τους μεταβιβάζουν μια υγιή παιδεία και οι νεότεροι να τους εξοικειώνουν με ό,τι νέο καταπιάνονται.
   (7) Κάθε χάσμα στην κοινωνία αποτελεί σοβαρό πρόβλημα και η κοινωνία μπορεί να λειτουργήσει ομαλά μόνο ενωμένη. Είναι επιτακτική, λοιπόν, η ανάγκη γεφύρωσης του όποιου χάσματος και όλοι είμαστε υποχρεωμένοι να συνεισφέρουμε. Την επόμεμενη φορά που θα συγκρουστούν οι απόψεις σου με εκείνες κάποιου διαφορετικής ηλικίας, πριν τον κατηγορήσεις και του επιρρίψεις τις ανάλογες «ευθύνες», επανάφερε στη μνήμη σου τις λέξεις: διαφορετικότητα, σεβασμός, κατανόηση.
 
Μαρία Μακράκη,
Διασκευή
 

Κείμενο 2

Το χάσμα που μπαζώνουμε
 
   (1) Τις μέρες που πέρασαν οι νέοι είδαν στο «γυαλί» έναν εαυτό παραμορφωμένο· επιθετικό, βίαιο, ακόλαστο, ασυνείδητο, ψεύτη... Και ύψωσαν βροντερή διαμαρτυρία. Κατηγόρησαν τους μεγάλους για υποκρισία, τυπικότητα, υπερβολική ενασχόληση με την ύλη. Ότι πρόδωσαν τις αξίες για τις οποίες αγωνίστηκαν και παγιδεύτηκαν στην υπερκαταναλωτική κοινωνία που οι ίδιοι δημιούργησαν. Τους καταλόγισαν ευθύνες για την κατάντια του κόσμου μας, ενός κόσμου χωρίς αξίες, χωρίς ενδιαφέρον για τον άνθρωπο· για μια καθημερινότητα όπου περισσεύει η αβεβαιότητα και το άγχος.
   (2) Δήλωσαν ότι υποφέρουν από έλλειψη κατανόησης, συμπαράστασης· ότι «γονατίζουν» από τη συνεχή κριτική των μεγάλων. Από την ενοχλητική εντατική τους παρέμβαση στη «ζωή τους». Ότι αυτοί προτιμούν τις μικρές εξεγέρσεις από τους μεγάλους συμβιβασμούς των γονιών τους, τα αγωνιώδη ερωτήματα από τα προκατασκευασμένα πρότυπα των μεγάλων, τη νεανική ανησυχία από την παθητική «κατάπτωση», τη φαντασία από την εξουσία.
   (3) Οι μεγάλοι τούς αντιγύρισαν τις κατηγόριες για ανευθυνότητα και αδιαφορία. Για μη προσαρμογή στα οικογενειακά πλαίσια. Για μη εφαρμογή των κανόνων που τους υπαγορεύονται. Για αδηφαγία, αχαριστία, έλλειψη σεβασμού, ελαφρότητα.
   (4) Και το χάσμα των γενεών ξεσκεπάστηκε ευρύ, σε χιλιάδες σπίτια. Το χάσμα που μπαζώνουμε καθημερινά, πρόχειρα, με ένα λάθος μοίρασμα της διαφοράς. Τα καλούμε να συμπεριφερθούν με μια ενήλικη ωριμότητα (που δεν έχουν λόγω μικρής εμπειρίας) ενώ από την πλευρά μας παλιμπαιδίζουμε, ακούραστοι νοσταλγοί της μυθικής νεανικότητας. Και νομίζουμε ότι οι αντιθέσεις εκτονώθηκαν, όμως από κάτω υπάρχει ακόμη κενό. Διότι ο χρόνος κύλησε, η κούραση θόλωσε το όραμα, η ζωή εγκαταστάθηκε στο «αυλάκι». Έπαψε να υπάρχει εξέλιξη. Να υπάρχει θύμηση. Άρχισε η επίκριση σε ό,τι έρχεται από τη νέα γενιά. Από τη γενιά που δεν μπορεί παρά να τα θέλει όλα, κι αν κάτι αντιπαραθέτει, δεν είναι ούτε η βία ούτε η ακολασία. Είναι το απεριόριστο στο πεπερασμένο των ενηλίκων.
   (5) Το χάσμα των γενεών ακόμη οφείλεται στην ψευδαίσθηση των μεγάλων πως η νέα γενιά είναι άλλη γενιά. Με άλλα χαρακτηριστικά, άλλες συντεταγμένες. Λάθος. Αν κάτι τους χωρίζει είναι μόνο ο τρόπος που η καθεμιά κατανοεί τον κόσμο. Είναι ο ενθουσιασμός που χαρακτηρίζει τους νέους· η στασιμότητα τους μεγάλους.  Οι νέοι θα ήθελαν να πιστέψουν σε κάτι. Οι μεγάλοι αμφιβάλλουν για όλα. Φαντάζεστε πώς θα ήταν αν οι νέοι έπαυαν να είναι ιδεαλιστές; Θα έμοιαζαν στους «ρεαλιστές» (διαψευσμένους) ενήλικες. Αν αυτό συμβεί ποτέ, δεν θα υπάρχουν πλέον χάσματα, αλλά άνθρωποι μόνο μιας ηλικίας. Ευτυχώς, έρχεται πάντα η επόμενη γενιά να συντηρήσει το χάσμα.
   (6) Διότι τα παιδιά, τα περισσότερα παιδιά, μοιραία θα «ωριμάσουν». Κι αντίθετα απ' ό,τι αμφότερες οι πλευρές πιστεύουν, οι νέοι συνήθως ακολουθούν τους γονείς κατά πόδας, τους μιμούνται, αν και όχι στα άμεσα, στα εκπεφρασμένα. Αλλά στα εσωτερικευμένα πάγια, στα ανομολόγητα πρόδηλα. «Έχοντας περάσει όλη τη νιότη μου προσπαθώντας να διαμορφώσω τη δική μου προσωπικότητα», έγραφε κάπου ένας σαραντάρης, «βλέπω ότι όλο και περισσότερο μοιάζω με τον γονιό εναντίον του οποίου επαναστατούσα. Καθώς μεγαλώνω νιώθω πως, αντί να προσθέτω στρώσεις, αφαιρώ πουκάμισα. Και καθώς γίνομαι όλο και πιο πολύ σαν τους γονείς μου, γίνομαι περισσότερο ο εαυτός μου».
 
Τασούλα Καραϊσκάκη.
εφημ. ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 10-11-2009 (Ανακτήθηκε από το Διαδίκτυο: https://www.kathimerini.gr/opinion/703403/to-chasma-poy-mpazonoyme-2/
 
 
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ Α':
1) Να αποδώσετε περιληπτικά σε μια παράγραφο 60 - 80 λέξεων τις αιτίες για τις οποίες, σύμφωνα με τη συντάκτρια του Κειμένου 1, εξακολουθεί να υπάρχει το χάσμα των γενεών (§ 3 - 5). (Μονάδες 15)
 
2)  Να αποδώσετε συνοπτικά σε δύο περιόδους (60 - 80 λέξεις) το περιεχόμενο τν τριών πρώτων παραγράφων (§ 1 - 3)  του Κειμένου 2 χωρίς να προσθέσετε δικά σας σχόλια. (Μονάδες 15)
 
ΘΕΜΑ Β':
1) Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε το περιεχόμενο των παρακάτω προτάσεων του Κειμένου 1, σημειώνοντας ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ. Να αιτιολογήσετε κάθε επιλογή σας σε μια σύντομη παράγραφο παραπέμποντας και στο κείμενο. (Μονάδες 10)
α) Το χάσμα των γενεών διευρύνεται στις μέρες μας, επειδή οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι αδυνατούν να προσαρμοστούν στα νέα τεχνολογικά δεδομένα.
β) Οι νέοι κατηγορούν τους μεγαλύτερους ότι δεν τους καταλαβαίνουν.
γ)  Οι μεγαλύτεροι κατηγορούν τους νέους ότι αδιαφορούν για τα κοινά και δε σέβονται τις θρησκευτικές παραδόσεις.
δ) Η έλλειψη επικοινωνίας είναι το αποτέλεσμα των διαφορετικών απόψεων ανάμεσα στους νέους και στους μεγαλύτερους.
ε) Η αμοιβαία υποχωρητικότητα εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις για διάλογο και προκύπτει από τη συνεργασία ανάμεσα στη νεότερη και την παλαιότερη γενιά.

2) Η συντάκτρια του Κειμένου 1 υποστηρίζει ότι το χάσμα ανάμεσα στη νεότερη και την παλαιότερη γενιά πρέπει να γεφυρωθεί. Με ποιους τρόπους μπορεί να γίνει αυτό; (Μονάδες 10)
 
3) Ποια είναι η βασική θέση της συντάκτριας του Κειμένου 1 και με ποιους τρόπους και μέσα πειθούς τη στηρίζει; (Μονάδες 10)
 
4) Το Κείμενο 1 ανήκει στον κειμενικό τύπο του άρθρου. Να αναφέρετε δύο χαρακτηριστικά αυτού του κειμενικού είδους, που εντοπίσατε στο κείμενο και επιβεβαιώνουν τον παραπάνω ισχυρισμό. (Μονάδες 10)
 
5) Να αναφέρετε δύο (2) τρόπους πειθούς που χρησιμοποιεί η συντάκτρια του Κειμένου 2 για να πείσει τους αναγνώστες της και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας μ' ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα από το κείμενο. (Μονάδες 10)
 
6) Σε ποιους λόγους οφείλεται, σύμφωνα με τη συντάκτρια του Κειμένου 2, το χάσμα των γενεών; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας, παραθέτοντας τα αντίστοιχα χωρία του κειμένου. (Μονάδες 15)
 
7) Σε ποιο συμπέρασμα καταλήγει η συντάκτρια του Κειμένου 2 σχετικά με το χάσμα των γενεών; Με ποιο τρόπο στηρίζει την άποψή της; (Μονάδες 10)
 
8) Στην πρώτη (§ 1) παράγραφο του Κειμένου 1 η αρθρογράφος χρησιμοποιεί ένα παράδειγμα. Ποιος είναι, κατά τη γνώμη σας, ο ρόλος του στην προσπάθεια της αθρογράφου να πείσει τους αναγνώστες της λαμβάνοντας υπόψη σας τη θεωρία για τους τρόπους και τα μέσα πειθούς; (Μονάδες 5)   
 
9) (Κείμενο 1): «Κάθε γενιά κατέχει τα δικά της χαρακτηριστικά, τις δικές της βλέψεις για το μέλλον, το δικό της όραμα.»: Αξιοποιώντας την παραπάνω περίοδο ως θεματική, να την αναπτύξετε σε παράγραφο 100 - 120 λέξεων με τον τρόπο της διαίρεσης. (Μονάδες 10)
 
10) Λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενο του Κειμένου 2 και την περίσταση (μέσο, χρόνο, κοινό) για την οποία γράφτηκε, να προσπαθήσετε να διακρίνετε τους στόχους που επιδιώκει η αρθρογράφος και να σχολιάσετε την αποτελεσματικότητά του. (Μονάδες 15)
 
11) Να παρατηρήσετε στις τρεις πρώτες (§ 1- 3) παραγράφους του Κειμένου 2 τη χρήση της περιγραφής ως μέσο πειθούς. Σε ποιο θέμα επικεντρώνεται η αρθρογράφος με την περιγραφή και τι επιδιώκει να αναδείξει; (Μονάδες 10)
 
12) Να σχολιάσετε σε μια παράγραφο 80 - 100 λέξεων την άποψη που διατυπώνει η συντάκτρια του Κειμένου 2 στην προτελευταία (§ 5) παράγραφο: «Ευτυχώς, έρχεται πάντα η επόμενη γενιά να συντηρήσει το χάσμα.» (Μονάδες 10)
 
13) Με ποια αντεπιχειρήματα αντικρούει η αρθρογράφος στο Κείμενο 2 την άποψη των μεγαλυτέρων ότι το χάσμα των γενεών οφείλεται στο γεγονός ότι η νέα γενιά είναι μια άλλη γενιά (§ 5); Σας φαίνεται πειστική και γιατί; (Μονάδες 10)
 
14) Πόσο αποτελεσματικό κρίνετε τον τίτλο του Κειμένου 2 με κριτήρια την πληροφόρηση και την προσέλκυση του ενδιαφέροντος των αναγνωστών; (Μονάδες 10) 
 
15) Να εντοπίσετε τον τρόπο ανάπτυξης της πέμπτης (§ 5) παραγράφου του Κειμένου 1. Γιατί νομίζετε ότι η αρθρογράφος επέλεξε τον συγκεκριμένο τρόπο; (Μονάδες 5)
 
16) (Κείμενο 2): «Διότι τα παιδιά, τα περισσότερα παιδιά, μοιραία θα «ωριμάσουν».» Αξιοποιώντας την παραπάνω περίοδο ως θεματική, να την αναπτύξετε σε παράγραφο 100 - 120 λέξεων με τους τρόπους του αιτίου - αποτελέσματος και του παραδείγματος. (Μονάδες 10)
 
17) Ποια είναι τα ρηματικά πρόσωπα που κυριαρχούν στην τελευταία παράγραφο (§ 7) του Κειμένου 1; Να ερμηνεύσετε την επιλογή της συντάκτριας, λαμβάνοντας υπόψη τον σκοπό για τον οποίο γράφτηκε το συγκεκριμένο άρθρο. (Μονάδες 5)
 
18) Σε τι αποσκοπεί, κατά τη γνώμη σας, η χρήση του ερωτηματικού στον τίτλο του Κειμένου 1; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. (Μονάδες 5)
 
19) (Κείμενο 2): «Και το χάσμα των γενεών ξεσκεπάστηκε ευρύ, σε χιλιάδες σπίτια. Το χάσμα που μπαζώνουμε καθημερινά, πρόχειρα, με ένα λάθος μοίρασμα της διαφοράς. Τα καλούμε να συμπεριφερθούν με μια ενήλικη ωριμότητα (που δεν έχουν λόγω μικρής εμπειρίας) ενώ από την πλευρά μας παλιμπαιδίζουμε, ακούραστοι νοσταλγοί της μυθικής νεανικότητας. Και νομίζουμε ότι οι αντιθέσεις εκτονώθηκαν, όμως από κάτω υπάρχει ακόμη κενό...» Να σχολιάσετε την επιλογή του α' πληθυντικού προσώπου από την αρθρογράφο στο παραπάνω απόσπασμα. (Μονάδες 5)
 
20) (Κείμενο 2): «Έχοντας περάσει όλη τη νιότη μου προσπαθώντας να διαμορφώσω τη δική μου προσωπικότητα», έγραφε κάπου ένας σαραντάρης, «βλέπω ότι όλο και περισσότερο μοιάζω με τον γονιό εναντίον του οποίου επαναστατούσα. Καθώς μεγαλώνω νιώθω πως, αντί να προσθέτω στρώσεις, αφαιρώ πουκάμισα. Και καθώς γίνομαι όλο και πιο πολύ σαν τους γονείς μου, γίνομαι περισσότερο ο εαυτός μου».: Σε τι νομίζετε ότι αποσκοπεί η αρθρογράφος με τη χρήση του ευθέος λόγου στο σημείο αυτό; α) Να ξαναγράψετε το απόσπασμα σε πλάγιο λόγο, κάνοντας όλες τις απαραίτητες μετατροπές. β) Να εξετάσετε το επικοινωνιακό αποτέλεσμα που προκύπτει από τη μετατροπή. (Μονάδες 15)
 
21) (Κείμενο 2): Να αιτιολογήσετε τη χρήση (Μονάδες 5):
α) των εισαγωγικών
β) της άνω τελείας
γ) των αποσιωπητικών στη φράση: «Τις μέρες που πέρασαν οι νέοι είδαν στο «γυαλί» έναν εαυτό παραμορφωμένο· επιθετικό, βίαιο, ακόλαστο, ασυνείδητο, ψεύτη...»
δ) της παρένθεσης στη φράση «Τα καλούμε να συμπεριφερθούν με μια ενήλικη ωριμότητα (που δεν έχουν λόγω μικρής εμπειρίας) ενώ από την πλευρά μας παλιμπαιδίζουμε...»
ε) του ερωτηματικού στη φράση «Φαντάζεστε πώς θα ήταν αν οι νέοι έπαυαν να είναι ιδεαλιστές;»
 
22) (Κείμενο 1): Να αντικαταστήσετε καθεμία από τις γραμμένες με έντονη γραμματοσειρά λέξεις στις παρακάτω φράσεις με μία συνώνυμη, προκειμένου να προσδώσετε στο επίπεδο λόγου μεγαλύτερη επισημότητα. (Μονάδες 5)
α)  Σε κάθε οικογενειακό τραπέζι, λοιπόν, μπορούμε ... οι περισσότεροι, να καταλάβουμε εμπράκτως τι θα πει χάσμα γενεών...
β) Το χάσμα ωστόσο δεν παύει να υπάρχει.
γ)  Οι νεότεροι... φτάνουν σε αντίθετες απόψεις...
δ) Όταν η εποχή αλλάζει και εξελίσσεται... 
ε) Την επόμεμενη φορά που θα συγκρουστούν οι απόψεις σου...
 
23) Να χρησιμοποιήσετε τις παρακάτω λέξεις του Κειμένου 2 σε φράσεις, εντάσσοντάς τες στο κατάλληλο γλωσσικό πλαίσιο: ακόλαστο, καταλόγισαν,  αδηφαγία, παλιμπαιδίζουμε, ιδεαλιστές. (Μονάδες 10)
 
24) (Κείμενο 2): Για καθεμιά από τις γραμμένες με έντονη γραμματοσειρά λέξεις να γράψετε δύο προτάσεις ή δύο περιόδους· στη μία να χρησιμοποιείται η λέξη δηλωτικά (κυριολεκτικά) και στην άλλη συνυποδηλωτικά (μεταφορικά). (Μονάδες 10)
α) Και ύψωσαν βροντερή διαμαρτυρία.
β)  ... παγιδεύτηκαν στην υπερκαταναλωτική κοινωνία που οι ίδιοι δημιούργησαν.
γ)  Και το χάσμα των γενεών ξεσκεπάστηκε ευρύ, σε χιλιάδες σπίτια.
δ)  ...η κούραση θόλωσε το όραμα...
ε) ... έρχεται πάντα η επόμενη γενιά να συντηρήσει το χάσμα.
 
25) (Κείμενο 2): Να αποδώσετε με ισοδύναμες (νοηματικά) λέξεις ή φράσεις τα γραμμένα με έντονη γραφή σημεία όπου ο λόγος χρησιμοποιείται μεταφορικά. (Μονάδες 5)
α) ...ότι «γονατίζουν» από τη συνεχή κριτική των μεγάλων...
β)  Οι μεγάλοι τούς αντιγύρισαν τις κατηγόριες για ανευθυνότητα και αδιαφορία...  
γ) ...η ζωή εγκαταστάθηκε στο «αυλάκι»...
δ) Άρχισε η επίκριση σε ό,τι έρχεται από τη νέα γενιά. 
ε) ... Αλλά στα εσωτερικευμένα πάγια, στα ανομολόγητα πρόδηλα.
 
26) Να εντοπίσετε και να καταγράψετε δύο (2) εκφραστικούς τρόπους με τους οποίους η συντάκτρια του Κειμένου 2 επιχειρεί να προσεγγίσει τον αναγνώστη. Σας φαίνονται πειστικές οι επιλογές της; (Μονάδες 10)
 
27) Ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές ως προς το περιεχόμενο και το ύφος παρατηρείτε ανάμεσα στα Κείμενα 1 και 2; Η απάντησή σας να περιέχεται σε παράγραφο 100 - 120 λέξεων και να αναπτύσσεται με σύγκριση και αντίθεση. (Μονάδες 15)
 
28) Να συσχετίσετε το Κείμενο 1 με το Κείμενο 2 και να σχολιάσετε τη διαφορετική γνώμη των συντακτών τους απέναντι στο θέμα της βαθύτερων αιτίων που δημιουργούν και συντηρούν το χάσμα των γενεών. (Μονάδες 15)
 
ΘΕΜΑ Δ' (ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ):

Επιχειρηματολογικό κείμενο: Ομιλία σε ημερίδα, που διοργανώνει ο Δήμος σας με  θέμα "Δυσκολίες στην επικοινωνία μεταξύ ατόμων από διαφορετικές γενιές".
Ρόλος: Μαθητής Λυκείου
Αποδέκτης: Τοπική κοινωνία της πόλης σας (συμμαθητές, γονείς, καθηγητές, τοπικοί άρχοντες και εκπρόσωποι φορέων του Δήμου).
ΘΕΜΑ: Λαμβάνοντας υπόψη τα κείμενα 1 και 2, να αναφερθείτε στις αιτίες που, κατά τη γνώμη σας, δημιουργούν και συντηρούν το χάσμα των γενεών και να προτείνετε τρόπους για τη γεφύρωσή του (350 - 400 λέξεις). (Μονάδες 30)
 
 
 
ΕΙΚΟΝΑ 1 
 
 
Επιχειρηματολογικό κείμενο: Άρθρο σε νεανικό περιοδικό
Ρόλος: Μαθητής Λυκείου
Αποδέκτης: Ευρύτερο κοινό και, ειδικότερα, νεανικό. 
ΘΕΜΑ: Λαμβάνοντας υπόψη τα κείμενα 1 και 2, καθώς και τη γελοιογραφία του Αρκά (Εικόνα 1), που θα συμπεριλάβετε ως εικόνα στο άρθρο σας, να παρουσιάσετε τους λόγους για τους οποίους οι μεγαλύτεροι θεωρούν ότι πρέπει να τους ακούτε εσείς οι νέοι και τ' ανεπιχειρήματα που μπορεί να προβάλει η γενιά σας (350 - 400 λέξεις). (Μονάδες 30)
 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου