Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2021

Ν. ΓΛΩΣΣΑ - ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ - ΝΕΟΙ ΚΑΙ ΓΕΡΟΙ - ΨΗΦΙΑΚΟ ΧΑΣΜΑ ΓΕΝΕΩΝ

 Ενότητα: Αναπαραστάσεις της τεχνολογίας

Κείμενο 1

Το χάσμα των γενεών στην ψηφιακή εποχή
 
   (1) Τα παιδιά που γεννήθηκαν την εποχή των υπολογιστών είναι πολύ διαφορετικά από αυτά που γεννήθηκαν την εποχή της τηλεόρασης. Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, σύμφωνα με τους ψυχολόγους, δημιουργεί ολοένα και μεγαλύτερα χάσματα γενεών.
   (2) Διάβασα, στους New York Times, ένα άρθρο που με εντυπωσίασε και με υποχρέωσε να σκεφτώ. Ο δημοσιογράφος Βrad Stone γράφει την έκπληξη που ένιωσε όταν η δύο ετών κόρη του έπιασε το Κindle, το βιβλίο / υπολογιστή [...] και είπε: το βιβλίο του μπαμπά! Το μωράκι, που ξέρει ήδη το παραδοσιακό βιβλίο, αναγνώρισε ότι οι λέξεις που διαβάζει ο μπαμπάς στο συνηθισμένο βιβλίο, περάστηκαν, με κάποιο τρόπο, σε ένα ηλεκτρονικό μαραφέτι που μοιάζει με παιχνίδι, κι εδώ είναι η ουσία, της φαίνεται κάτι το απόλυτα φυσιολογικό.
   (3) Η οπτική γωνία που θα διαμορφώσει αυτό το μωρό για τον κόσμο, θα είναι διαφορετική από αυτή του πατέρα του. Ήδη, μιλάει με την γιαγιά και τον παππού στο Skype video και ξέρει ήδη να παίζει παιχνίδια στο iPhone του μπαμπά. Μεγαλώνει με αυτά τα ηλεκτρονικά επιτεύγματα, αλλά δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για ένα παιδί δέκα μόλις χρόνια μεγαλύτερο. Το άρθρο του Stone έχει να κάνει ακριβώς με το χάσμα των ηλεκτρονικών γενεών.
   (4) Ο Lee Rainey, διευθυντής του Pew Research Center's Internet and American Life Project, ισχυρίζεται ότι οι νέοι με διαφορά ηλικίας δύο, τριών ή τεσσάρων χρόνων έχουν πολύ διαφορετικές εμπειρίες από την τεχνολογία. Αυτή αναπτύσσεται τόσο γρήγορα που δεν την προλαβαίνει κανείς. Οι φοιτητές του πανεπιστημίου συχνά απορούν με τα όσα καταφέρνουν να κάνουν τα παιδιά του γυμνασίου με τις καινούριες τεχνολογίες, με τις οποίες οι ίδιοι δεν είναι εξοικειωμένοι. Μπορούμε να μιλάμε για χάσμα των «ηλεκτρονικών» γενεών, με κάθε πληθυσμιακή κατηγορία να έχει διαμορφωθεί σύμφωνα με την επικρατούσα τεχνολογία της εποχής της. Το άλλο παράδειγμα που δίνει ο Stone, είναι αυτό της ηλικίας τριών ετών κόρης ενός φίλου του, η οποία, έχοντας συνηθίσει τόσο πολύ την οθόνη αφής του iPhone του πατέρα της, μόλις δει φορητό υπολογιστή, πηγαίνει και αγγίζει την οθόνη του, περιμένοντας κάποια αντίδραση. Οι πρόσφατες έρευνες του Ερευνητικού Κέντρου Pew έδειξαν ότι οι έφηβοι στέλνουν πολύ περισσότερα SMS από τους άνω των είκοσι ετών, ενώ παίζουν και πολύ περισσότερα online παιχνίδια.
   (5) Ο Larry Rosen, καθηγητής της ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, διακρίνει τη σημερινή νεολαία σε δύο κατηγορίες. Όσοι γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980 αποτελούν τη Net Generation, ενώ όσοι γεννήθηκαν από το 1990 ως σήμερα, αποτελούν την iGeneration. Σημερινοί εικοσάρηδες ή μόλις τριάντα ετών, οι ανήκοντες στη Νet Generation περνούν (σύμφωνα με τα στοιχεία του Rosen) γύρω στις δύο ώρες καθημερινά μιλώντας στο τηλέφωνο και χρησιμοποιούν συχνά το ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο. Η iGeneration, κάτι σαν τα μικρά αδελφάκια των προηγούμενων, περνούν πολύ περισσότερο χρόνο γράφοντας παρά μιλώντας στο τηλέφωνο, δεν συγκινούνται από την τηλεόραση, ενώ έχουν την τάση να επικοινωνούν κυρίως με messenger από το Διαδίκτυο. Ο Rosen προβλέπει ότι οι νέες γενεές δεν θα διακρίνονται για την υπομονή τους, αντίθετα από τους μεγαλύτερους θα περιμένουν άμεση ανταπόκριση από τους ανθρώπους που έρχονται σε επαφή και θα επιδεικνύουν ανυπομονησία. Θα περιμένουν από τους καθηγητές τους άμεση ανταπόκριση και αυτό βέβαια θα δημιουργήσει προβλήματα. Επίσης, θα έχουν την εντύπωση ότι μπορούν να έχουν πρόσβαση στο ο,τιδήποτε και στον καθένα, επειδή έτσι θα έχουν συνηθίσει. Ο Mizuko Ito, ανθρωπολόγος και ερευνητής του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, πιστεύει ότι τα παιδιά που παίζουν ψηφιακά και online παιχνίδια, όπως το Club Penguin ή το Μoshi Monsters, θα δυσκολεύονται να δουν τη διαφορά ανάμεσα στους ψηφιακούς και τους πραγματικούς τους φίλους. Βρίσκει όμως θετικό το γεγονός ότι αυτά τα παιδιά θα διασκεδάζουν συμμετέχοντας ενεργά, με τον υπολογιστή τους και δεν θα τους αρέσει καθόλου, από όσο έχει ήδη φανεί, να «αράζουν» στον καναπέ και να βλέπουν τηλεόραση. Πιθανά, θα είναι πιο δημιουργικά από τους γονείς τους, αλλά θα είναι ταυτόχρονα και πιο εκλεκτικά σε σχέση με τα προϊόντα που θα αγοράζουν και θα υποχρεώσουν τις βιομηχανίες και τις εταιρείες να πωλούν προϊόντα υψηλού επιπέδου.
   (6) Το πιο ενδιαφέρον πάντως είναι ότι αυτοί οι ειδικοί παρατηρούν ότι οι σημερινοί νέοι είναι πιο ικανοί στην πολυεπεξεργασία, στο να κάνουν πολλές ενέργειες ταυτόχρονα, με σχετική επιτυχία. Οι έρευνες του Rosen καταδεικνύουν ότι οι ηλικίες 16-18 ετών μπορούν και εκτελούν ταυτόχρονα 7 διαφορετικά πράγματα (να στέλνουν για παράδειγμα SMS ενώ συνομιλούν στο messenger, να τσεκάρουν το Facebook, ν' ακούνε μουσική και να βλέπουν τηλεόραση...) Οι άνω των 20 καταφέρνουν 6 ενώ οι γύρω στα 30 μόλις...5,5.
   (7) Δεν το λένε ξεκάθαρα, αλλά το αφήνουν να εννοηθεί και με το παραπάνω, οι σημερινοί νέοι είναι πιο έξυπνοι από τους γονείς τους. Αυτό είναι πολύ παρήγορο, αν αναλογιστούμε κατά πόσο κάναμε εμείς οι μεγαλύτεροι καλύτερο τον κόσμο που τόσο πολύ θέλαμε να αλλάξουμε.

Αθανασόπουλος Τάκης,
Πρώτη δημοσίευση: Ελευθεροτυπία, 14/04/2010
(Ανακτήθηκε από το Διαδίκτυο: https://filologikovima.blogspot.com/2018/04/blog-post_1.html
 
 
  Κείμενο 2
 
Ψηφιακοί Μετανάστες και Ψηφιακοί Ιθαγενείς
 
   (1) Ανέκαθεν οι παλαιότεροι αντιλαμβάνονταν ένα χάσμα μεταξύ αυτών και των νεότερων. Οι νεότερες γενιές πάντα φαίνονταν πιο αφυπνισμένες, με περισσότερη κατανόηση του κόσμου που τους περιβάλλει, με διαφορετική στάση ζωής, πιστεύω και συνήθειες, με αποτέλεσμα να μη μπορούν να έχουν πραγματική επαφή με γονείς και γενικά μεγαλύτερα άτομα όπως οι δάσκαλοι. Κι αν το χάσμα αυτό φαινόταν μεγάλο στο παρελθόν, μπορούμε να φανταστούμε πώς φαίνεται στους σημερινούς γονείς που βλέπουν τα παιδιά τους να ζουν σε έναν ψηφιακό κόσμο, να είναι συνεχώς δικτυωμένα με τους φίλους τους μέσω κινητών, SMS, e-mail, Facebook, Viber και άλλους τέτοιους ακατανόητους όρους. Να παίζουν βιντεοπαιχνίδια σε υπολογιστή, σε κονσόλα και σε κινητά, να χάνονται για ώρες σε «εικονικούς κόσμους» όπως το World of Warcraft, League of Legends, Call of Duty. Να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες video από το Υοu Tube. Να καταγράφουν ανά πάσα στιγμή τις σκέψεις τους σε fora, blogs και twitter.
   (2) Ο Marc Prensky στο πασίγνωστο πλέον δοκίμιό του «Digital Natives - Digital Immigrants» (2001) κάνει έναν ωραίο παραλληλισμό που χαρακτηρίζει απόλυτα την κατάσταση. Παρομοιάζει τους γονείς σαν τους μετανάστες που αναγκάζονται να προσαρμοστούν πρόχειρα σε μια νέα χώρα, να μάθουν κάπως να μιλούν τη γλώσσα, ώστε να μπορέσουν να δουλέψουν και να ζήσουν. Δε γίνονται σχεδόν ποτέ μέρος της κουλτούρας του τόπου, δεν τον κατανοούν και πάντα νοσταλγούν την πατρίδα και έχουν μια ωραία ανάμνηση γι' αυτήν. Και τη νεότερη γενιά την παρομοιάζει με τα παιδιά των μεταναστών, που πηγαίνουν σχολείο στη νέα χώρα, μαθαίνουν τη γλώσσα άψογα και αφομοιώνουν την κουλτούρα της (και αφομοιώνονται από αυτήν) εντελώς. Γι' αυτά η χώρα των γονιών τους και η μητρική τους γλώσσα δε σημαίνει τίποτα.
   (3) Έτσι συμβαίνει και με τη νέα ψηφιακή εποχή. Η γενιά της χιλιετίας (millennials), νέοι από 5 μέχρι 25 ετών περίπου έχουν γεννηθεί στον ψηφιακό αυτό κόσμο. Κατανοούν το Internet, ξέρουν να περιηγηθούν σε αυτό, ξέρουν να επικοινωνήσουν μέσω αυτού. Κρατάνε όλοι κινητό, είναι συνέχεια δικτυωμένοι. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν με άνεση όλα τα αγαθά της ψηφιακής τεχνολογίας. Είναι δηλαδή «ψηφιακοί ιθαγενείς». Από την άλλη οι γονείς τους μόνο δειλά βήματα μπορούν να κάνουν στον κόσμο αυτό, να χρησιμοποιήσουν το κινητό, να προσπελάσουν μια σελίδα στο Web ή να στείλουν ένα e-mail αν είναι πολύ τολμηροί. Είναι δηλαδή «ψηφιακοί μετανάστες», που δεν μπορούν να προσαρμοστούν στον νέο αυτό κόσμο και πάντα νοσταλγούν παλιότερες, απλούστερες, εποχές.
   (4) Το πρόβλημα αυτό έχει απήχηση και στην εκπαίδευση. Ψηφιακά αναλφάβητοι δάσκαλοι, χωρίς ουσιαστική ψηφιακή μόρφωση (το να ανοίγεις τον υπολογιστή και να γράφεις στο Word δεν είναι πραγματική γνώση του ψηφιακού κόσμου) αδυνατούν να προσεγγίσουν τους μαθητές. Η αντίσταση των δασκάλων στα νέα μέσα και η προσκόλληση σε ξεπερασμένες μεθόδους μονομερούς αφήγησης και αποστήθισης γνώσης από βιβλία δε συγκινούν τα παιδιά σήμερα που βρίσκουν το σχολείο βαρετό και άσχετο με τον γρήγορο και φανταχτερό δικό τους ψηφιακό κόσμο. Η δικαιολογία ότι ο τρόπος αυτός μάθησης δεν έχει τίποτα μεπτό και ότι, αφού δούλεψε για εκατοντάδες γενιές μέχρι σήμερα, θα έπρεπε να δουλεύει και για τη νεότερη γενιά είναι λανθασμένη. Καμιά από τις εκατοντάδες προηγούμενες γενιές δεν ήταν σαν τη σημερινή. Καμιά δεν είχε τόσο πολλά ερεθίσματα, δεν είχε κάνει σε τέτοιο βαθμό την τεχνολογία μέρος της ζωής και της κουλτούρας της. Και καμιά δεν είχε τόσο διαφορετικό τρόπο να αντιλαμβάνεται τον κόσμο. Μέθοδοι που δούλευαν για παλιότερες γενιές, είναι ανεπαρκείς σήμερα.  
   (5) Tι μπορεί να γίνει τότε; Αντί να τραβάμε τη νεότερη γενιά από τα μαλλιά στο παρελθόν θα ήταν καλύτερα να προσπαθήσουμε να έρθουμε εμείς πιο κοντά τους, στο μέλλον. Να μπούμε στον δικό τους κόσμο και να προσπαθήσουμε να τον κατανοήσουμε. Να χρησιμοποιήσουμε για τη μάθηση τα εργαλεία που χρησιμοποιούν ήδη: το Ιnternet, τη συνεργατικότητα, την αλληλεπίδραση και την άμεση ανάδραση και απόκριση. Αν θέλουμε οι ψηφιακοί ιθαγενείς να πάρουν και να διδαχθούν κάτι από τους ψηφιακούς μετανάστες πρέπει να μάθουμε να μιλάμε τη γλώσσα τους. Άρνηση και συντηρητισμός απομονώνει τη νεότερη γενιά και κάνει το ήδη μεγάλο χάσμα ακόμα μεγαλύτερο.
 
(Διασκευασμένο κείμενο από το διαδίκτυο)
 

 
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α':
1) Να παρουσιάσετε συνοπτικά (60 - 80 λέξεις) το περιεχόμενο της πέμπτης και έκτης παραγράφου (§ 5 - 6) του Κειμένου 1. (Μονάδες 15)

2) Να συνοψίσετε σ' ένα κείμενο (60 - 80 λέξεις) τις απόψεις του συντάκτη του Κειμένου 2 για την αδυναμία των Ελλήνων δασκάλων να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή (§ 4 - 5). (Μονάδες 15)
 
ΘΕΜΑ Β':
1) Ποιες διαφορές παρατηρούνται, σύμφωνα με το Κείμενο 1, ανάμεσα στη Νet Generation και την iGeneration; (Μονάδες 10)
 
2) Σε ποιους τομείς υπερέχουν, σύμφωνα με το συντάκτη του Κειμένου 1, οι εκπρόσωποι της νεότερης ψηφιακής γενιάς συγκριτικά με τους εκπροσώπους των προηγούμενων γενεών; (Μονάδες 10)
 
3) Με ποιους τρόπους ο συντάκτης του Κειμένου 1 προσπαθεί να πείσει τους αναγνώστες του; Να δώσετε ενδεικτικά από ένα παράδειγμα και να αξιολογήσετε την αποτελεσματικότητά τους. (Μονάδες 15)
 
4) Ποιος είναι ο ισχυρισμός, που προσπαθεί να αποδείξει ο συντάκτης του Κειμένου 2 σε σχέση με το ψηφιακό χάσμα των γενεών; (Μονάδες 10)

5) Ποια γνώμη έχει ο συντάκτης του Κειμένου 2 για τις ψηφιακές δεξιότητες των Ελλήνων εκπαιδευτικών και με ποια επιχειρήματα την υποστηρίζει; (Μονάδες 10)
 
6) Με ποιον τρόπο πρέπει να ενεργήσουν οι εκπαιδευτικοί, σύμφωνα με το συντάκτη του Κειμένου 2, προκειμένου να καλύψουν το ψηφιακό χάσμα που τους χωρίζει από τους μαθητές τους; (Μονάδες 10)
 
7) Ο  συντάκτης του Κειμένου 2 προσπαθεί να πείσει τους αναγνώστες τους για το ζήτημα του ψηφιακού χάσματος ανάμεσα στην παλιότερη και τη νεότερη γενιά. Με ποιους τρόπους το κάνει αυτό; Να δώσετε ενδεικτικά από ένα παράδειγμα και να αξιολογήσετε την αποτελεσματικότητά τους. (Μονάδες 15)
 
8) Στο Κείμενο 1: α) να εντοπίσετε τα παραδείγματα και β) να εξηγήσετε ποιος είναι ο ρόλος τους στην προσπάθεια του αρθρογράφου να πείσει τους δέκτες του, λαμβάνοντας υπόψη σας τη θεωρία για τους τρόπους και τα μέσα πειθούς. (Μονάδες 15)
 
9) Στο Κείμενο 1: α) να εντοπίσετε ένα τεκμήριο με τη μορφή ερευνητικού δεδομένου κι ένα τεκμήριο με τη μορφή της γνώμης κάποιου ειδικού (αυθεντία). β) Να αιτιολογήσετε τη χρήση των τεκμηρίων από τον συγγραφέα, λαμβάνοντας υπόψη και το σκοπό για τον οποίο γράφτηκε το κείμενο. (Μονάδες 15) 
 
10) Στο Κείμενο 1 χρησιμοποιούνται κάποια παραδείγματα. Να ερμηνεύσετε την επιλογή αυτή του συντάκτη του. (Μονάδες 10) 
 
11) Ο συντάκτης του Κειμένου 2 τεκμηριώνει τα γραφόμενά του με την αναφορά στον Marc Prensky και στο δοκίμιό του «Digital Natives - Digital Immigrants» (2001). Να αιτιολογήσετε την επιλογή του αυτή, λαμβάνοντας υπόψη και τον σκοπό για τον οποίο γράφτηκε το κείμενό του. (Μονάδες 10) 
 
12) Να προσέξετε τον τρόπο με τον οποίο ο συντάκτης του Κειμένου 1 στις παραγράφους τέσσερα (§ 4) και πέντε (§ 5) παρουσιάζει και σχολιάζει τα τεκμήρια που χρησιμοποιεί, για να υποστηρίξει την άποψή του. Πετυχαίνει, κατά τη γνώμη σας, να τεκμηριώσει την άποψή του; (Μονάδες 15)
 
13) Το Κείμενο 2 γράφτηκε πριν από αρκετά χρόνια. Νομίζετε πως ισχύουν και σήμερα όσα υποστηρίζει ο συντάκτης του; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας (Μονάδες 15)
 
14) Πόσο αποτελεσματικό κρίνετε τον τίτλο του Κειμένου 2 με κριτήριο την προσέλκυση του ενδιαφέροντος των αναγνωστών; (Μονάδες 10)

15) (Κείμενο 1): «Μπορούμε να μιλάμε για χάσμα των «ηλεκτρονικών» γενεών, με κάθε πληθυσμιακή κατηγορία να έχει διαμορφωθεί σύμφωνα με την επικρατούσα τεχνολογία της εποχής της.»: Αξιοποιώντας την παραπάνω περίοδο ως θεματική, να την αναπτύξετε σε παράγραφο 100 - 120 λέξεων με τους τρόπους της διαίρεσης και του παραδείγματος. Στην παράγραφό σας να αξιοποιήσετε δεδομένα από το κείμενο. (Μονάδες 10)
 
16) Να εντοπίσετε τον τρόπο ανάπτυξης της 1ης παραγράφου του Κειμένου 2. Γιατί νομίζετε ότι επιλέχθηκε αυτός ο συγκεκρι(Μονάδες 10)μένος τρόπος από τον συντάκτη του κειμένου; (Μονάδες 10) 
 
17) Να σχολιάσετε το ύφος που επικρατεί στον επίλογο του Κειμένου 1 (§ 7). Ευθυγραμμίζεται ή διαφοροποιείται κατά τη γνώμη σας από το ύφος του υπόλοιπου κειμένου; Να αιτιολογήσετε την άποψή σας. (Μονάδες 10)
 
18) (Κείμενο 1): «Διάβασα, στους New York Times, ένα άρθρο που με εντυπωσίασε και με υποχρέωσε να σκεφτώ.» Να σχολιάσετε την επιλογή του α' ενικού προσώπου από τον αρθρογράφο στην παραπάνω περίοδο. (Μονάδες 10)
 
19) (Κείμενο 1) Να αποδοθεί λεκτικά το σχόλιο που εκφράζουν τα σημεία στίξης στις παρακάτω φράσεις: (Μονάδες 10) 
α) ...η δύο ετών κόρη του έπιασε το Κindle, το βιβλίο / υπολογιστή και είπε:
β) ...το βιβλίο του μπαμπά!
γ) ...να «αράζουν» στον καναπέ και να βλέπουν τηλεόραση...
δ) Οι άνω των 20 καταφέρνουν 6 ενώ οι γύρω στα 30 μόλις...5,5.
ε) ...οι ανήκοντες στη Νet Generation περνούν (σύμφωνα με τα στοιχεία του Rosen) γύρω στις δύο ώρες...
 
20) Ο συντάκτης του Κειμένου 2 αρχίζει την πέμπτη (§ 5) παράγραφο με ένα ερώτημα. Τι πετυχαίνει, κατά τη γνώμη σας, με την επιλογή του αυτή; (Μονάδες 10)
 
21) (Κείμενο 2) Να αιτιολογήσετε τη χρήση των εισαγωγικών και των παρενθέσεων στις παρακάτω φράσεις: (Μονάδες 5) 
α) ... να χάνονται για ώρες σε «εικονικούς κόσμους»... 
β) ...στο πασίγνωστο πλέον δοκίμιό του «Digital Natives - Digital Immigrants»...
γ) Η γενιά της χιλιετίας (millennials)...
δ) Είναι δηλαδή «ψηφιακοί ιθαγενείς».
ε) ...δάσκαλοι, χωρίς ουσιαστική ψηφιακή μόρφωση (το να ανοίγεις τον υπολογιστή και να γράφεις στο Word δεν είναι πραγματική γνώση του ψηφιακού κόσμου) αδυνατούν να προσεγγίσουν τους μαθητές.
 
22) Στο Κείμενο 1 χρησιμοποιούνται πολλές ξένες λέξεις. Αφού τις εντοπίσετε, να εξηγήσετε τη χρήση τους. Ποιο ύφος προσδίδουν στο κείμενο; (Μονάδες 10) 
 
23) (Κείμενο 1) Να αντικαταστήσετε τις γραμμένες με έντονη γραφή λέξεις με άλλες συνώνυμες. (Μονάδες 5)
α) Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας...
β) Η οπτική γωνία που θα διαμορφώσει αυτό το μωρό για τον κόσμεγάλες ποσότητεςμο...
γ) ...με τις οποίες οι ίδιοι δεν είναι εξοικειωμένοι.
δ) Οι έρευνες του Rosen καταδεικνύουν...
ε) ... να τσεκάρουν το Facebook...
 
24) (Κείμενο 1) Να αντικαταστήσετε καθεμιά από τις γραμμένες με έντονη γραφή λέξεις με μια συνώνυμη, προκειμένου να προσδώσετε στο επίπεδο λόγου μεγαλύτερη επισημότητα. (Μονάδες 5)
α) ...οι λέξεις που διαβάζει ο μπαμπάς στο συνηθισμένο βιβμεγάλες ποσότητεςλίο, περάστηκαν, με κάποιο τρόπο, σε ένα ηλεκτρονικό μαραφέτι...
β)  ...περνούν πολύ περισσότερο χρόνο γράφοντας...
γ) ... Θα περιμένουν από τους καθηγητές τους άμεση ανταπόκριση...
δ)  ...να τσεκάρουν το Facebook...
 
25) (Κείμενο 2) Να ξαναγράψετε το παρακάτω απόσπασμα αντικαθιστώντας τις γραμμένες με έντονη γραφή λέξεις με άλλες σημασιολογικά ισοδύναμες. (Μονάδες 5) 
 «Η αντίσταση των δασκάλων στα νέα μέσα και η προσκόλληση σε ξεπερασμένες μεθόδους μονομερούς αφήγησης και αποστήθισης γνώσης από βιβλία δε συγκινούν τα παιδιά σήμερα που βρίσκουν το σχολείο βαρετό και άσχετο με τον γρήγορο και φανταχτερό δικό τους ψηφιακό κόσμο.»
 
26) (Κείμενο 2) Να αποδώσετε με ισοδύναμες (νοηματικά) λέξεις ή φράσεις τα γραμμένα με έντονη γραφή σημεία στις παρακάτω φράσεις. (Μονάδες 5)
α)  Να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες video από το Υοu Tube.
β)  Από την άλλη οι γονείς τους μόνο δειλά βήματα μπορούν να κάνουν στον κόσμο αυτό...
γ) Η αντίσταση των δασκάλων στα νέα μέσα...
δ) Μέθοδοι που δούλευαν για παλιότερες γενιές, είναι ανεπαρκείς σήμερα. 
ε) Αντί να τραβάμε τη νεότερη γενιά από τα μαλλιά στο παρελθόν... 
 
27) Στη δεύτερη (2) και τρίτη (3) παράγραφο του Κειμένου 2 ο συντάκτης του χρησιμοποιεί μια αναλογία. Να την εντοπίσετε και να την αναλύσετε λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα ερωτήματα: α) Ποια είναι τα δύο σκέλη της αναλογίας, δηλαδή η περιγραφόμενη έννοια και η έννοια που παρουσιάζει αναλογίες προς αυτή; β) Ποιες είναι οι ομοιότητες μεταξύ των δύο εννοιών; γ) Σε τι αποσκοπεί, κατά τη γνώμη σας, ο συντάκτης του κειμένου με την επιλογή του αυτή; (Μονάδες 10)
 
28) Να συγκρίνετε τα Κείμενα 1 και 2 ως προς τις θέσεις που διατυπώνονται σ' αυτά σχετικά με το ψηφιακό χάσμα των γενεών. Ποιο κείμενο είναι αποτελεσματικότερο, κατά την άποψή σας; (Μονάδες 15)
 
29) Ως προς τι ταυτίζονται οι απόψεις των συντακτών των δύο Κειμένων (1 και 2) και σε τι διαφοροποιούνται από άποψη περιεχομένου; Να αναπτύξετε την άποψή σας σε μια παράγραφο 80 - 100 λέξεων με την τεχνική της σύγκρισης-αντίθεσης. (Μονάδες 10)
 

ΘΕΜΑ Δ' (ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ):  
Επιχειρηματολογικό κείμενο: Επιστολή ανοικτή, που θα δημοσιευτεί στη σχολική εφημερίδα.
Ρόλος: Μαθητής Λυκείου
Αποδέκτης: Υπουργός Παιδείας, ευρύτερο κοινό
ΘΕΜΑ: Λαμβάνοντας υπόψη τα Κείμενα 1 και 2 και τη σχέση που έχει η γενιά σας με τα ψηφιακά μέσα, να εκθέσετε στην επιστολή σας τους λόγους για τους οποίους είναι αναγκαία η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις νέες τεχνολογίες, ζητώντας από το Υπουργείο να κινητοποιηθεί ενεργά προς αυτή την κατεύθυνση  (350 - 400 λέξεις). (Μονάδες 30)
 


Επιχειρηματολογικό κείμενο: Άρθρο στην ιστοσελίδα του σχολείου σας 
Ρόλος: Μαθητής Λυκείου 
Αποδέκτης: Ευρύτερο κοινό
ΘΕΜΑ: Λαμβάνοντας υπόψη τα Κείμενα 1 και 2, να παρουσιάσετε τα αίτια δημιουργίας του χάσματος των γενεών στον τομέα της χρήσης των ψηφιακών μέσων και τους τρόπους με τους οποίους, κατά τη γνώμη σας, θα μπορούσε να γεφυρωθεί (350 - 400 λέξεις). (Μονάδες 30)
 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου