Τρίτη 31 Μαρτίου 2020

Ν. ΓΛΩΣΣΑ - ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥ ΆΛΛΟΥ - Η ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ - ΟΙ ΝΕΟΙ ΒΟΗΘΟΥΝ ΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ

Ενότητα: Αναπαραστάσεις του διαφορετικού Άλλου

Κείμενο 1

Οι νέοι δίπλα στην τρίτη ηλικία

   (1) Το 1990 ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (Ο.Η.Ε.) ανακήρυξε την 1η Οκτωβρίου ως την Παγκόσμια Ημέρα των Ηλικιωμένων και ένα χρόνο αργότερα όρισε πέντε βασικές αρχές για τους ηλικιωμένους, οι οποίες στοχεύουν στο να διασφαλίσουν ότι θα δοθεί προτεραιότητα στην τρίτη ηλικία από όλες τις κυβερνήσεις του κόσμου. Αυτές οι αρχές είναι η ανεξαρτησία, η συμμετοχή των ηλικιωμένων στα κοινά, η δυνατότητα εκπλήρωσης των προσωπικών στόχων, η φροντίδα και η αξιοπρέπεια. Ο πολιτισμός μιας κοινωνίας κρίνεται μεταξύ άλλων από τη στάση των μελών της απέναντι στην τρίτη ηλικία. Παρότι η οικογένεια αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους θεσμούς στην Ελλάδα, οι αριθμοί από έρευνες παρουσιάζουν μια ιδιαίτερα θλιβερή εικόνα: ένας στους τρεις ηλικιωμένους, δηλαδή 1.000.000 συνάνθρωποί μας, υποφέρουν από μοναξιά.
   (2) Εμείς, και κυρίως οι νέοι, έχουμε βαθιά υποχρέωση να αντιμετωπίσουμε με σεβασμό και πραγματική βούληση τα προβλήματα των συνανθρώπων μας της τρίτης ηλικίας και να τους βοηθήσουμε στη διασφάλιση μιας αξιοπρεπούς καθημερινότητας. Οφείλουμε, λοιπόν, να τους προσφέρουμε την ανεξαρτησία, την αυτοεκτίμηση και τις δυνατότητες για αξιοπρεπή διαβίωση και συμμετοχή στην κοινωνία, παρέχοντας υψηλές υπηρεσίες υγείας και φροντίδας. Οφείλουμε να είμαστε στο πλευρό τους, για όσα μας έχουν προσφέρει απλόχερα, γιατί έχουν συμβάλει σημαντικά στο να διαμορφώσουμε τους χαρακτήρες μας και να γίνουμε χρήσιμοι άνθρωποι στην κοινωνία. Έτσι,  όχι μόνο θα νοηματοδοτηθεί η διακήρυξη του Ο.Η.Ε., αλλά και θα έχουμε κάνει το προσωπικό μας καθήκον απέναντι στην τρίτη ηλικία.

Α. Σιώκας - Γ. Κρικρής, από την ηλ. εφ. Μοσχάτο Ταύρος.gr, 29.4.2014 (διασκευή). Ανακτήθηκε από το Διαδίκτυο: https://latistor.blogspot.com/2016/04/blog-post_20.html



 Κείμενο 2

Κορωνοϊός: Νέοι βοηθούν ηλικιωμένους στο Βερολίνο

   (1) Μόλις έκλεισαν τα σχολεία στο Βερολίνο λόγω κορωνοϊού, ο δεκαπεντάχρονος μαθητής Νώε Άντλερ είχε, επιτέλους, χρόνο να φτιάξει ιστοσελίδα αρωγής στην γερμανική πρωτεύουσα. Ο ιστότοπος Coronaport.net έχει ένα και μοναδικό σκοπό: να στηρίξει συνανθρώπους, κυρίως μεγαλύτερους σε ηλικία, που δεν έχουν συγγενείς, γνωστούς και φίλους. Εθελοντές μπορούν να τους βοηθήσουν στα ψώνια, στο καθάρισμα των σπιτιών ή ακόμα σε απλές καθημερινές δουλειές.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Ο 15χρονος Βερολινέζος Νώε Άντλερ βοηθά ηλικιωμένους να αντιμετωπίσουν την κρίση του κορωνοϊού
   (2) Η ιστοσελίδα αποτελεί στην ουσία σημείο «εικονικής συνάντησης» όσων αναζητούν βοήθεια και όσων εθελοντών προσφέρουν αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες τους. Σε πρόσφατη ομιλία του με αφορμή την αντιμετώπιση του κορωνοϊού ο ομοσπονδιακός πρόεδρος Φρανκ Βάλτερ Σταϊνμάιερ απηύθυνε έκκληση στους γερμανούς πολίτες να επιδείξουν αλληλεγγύη προς τους συνανθρώπους τους. Κάλεσε μάλιστα τους νέους «να αναλάβουν προσωπικά ευθύνη για τους γονείς, τους παππούδες, τους ηλικιωμένους και τους πιο αδύναμους». «Η ομιλία αυτή με εξέφρασε απόλυτα», σκέφτηκε ο νεαρός Νώε και ρίχτηκε στη δουλειά.
   (3) Περισσότεροι από οχτακόσιοι εθελοντές έχουν ήδη εγγραφεί στην ιστοσελίδα. Η επικοινωνία μαζί τους γίνεται  είτε με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, είτε μέσω τηλεφώνου. Η Σίλβια Γκίντερ από τη συνοικία Φριντριχσχάιν, για παράδειγμα, είναι πρόθυμη να βοηθήσει στα ψώνια, να βγάλει τον σκύλο βόλτα ή να μοιράσει είδη πρώτης ανάγκης σ' εκείνους που τα χρειάζονται. Από την πλευρά της η Μισέλ σημειώνει στο προφίλ της ότι προτίθεται να βοηθήσει σε δουλειές του σπιτιού, ακόμα και να κρατήσει τα παιδιά για μερικές ώρες.
   (4) Η ιδέα πίσω από την πρωτοβουλία του νεαρού Γερμανού είναι ότι οι νέοι βοηθούν τους μεγαλύτερους. Προς το παρόν, όμως, εξηγεί ο Νώε Άντλερ, εγγράφηκαν στην ιστοσελίδα πολλοί εθελοντές και λίγοι από εκείνους που χρειάζονται στήριξη. Το γεγονός αυτό οφείλεται στο ότι οι περισσότεροι ηλικιωμένοι δεν είναι εξοικειωμένοι με το ίντερνετ και έτσι δε γνωρίζουν καν ότι υπάρχουν συνάνθρωποι πρόθυμοι να βοηθήσουν.
   (5) Το Βερολίνο είναι... μαθημένο στις κρίσεις. Τώρα είναι κυρίως οι ηλικιωμένοι που χρειάζονται βοήθεια. Πολλοί απ' αυτούς δεν τολμούν πια να βγουν από το σπίτι για ψώνια, διότι ανησυχούν για την υγεία τους. Απειλούνται, δηλαδή, με απομόνωση και μοναξιά. Κάθε μέρα, λόγω των περιοριστικών μέτρων, ο φόβος τους εντείνεται.
   (6) Οι οργανώσεις αρωγής και η ιστοσελίδα Coronaport.net θέλουν να πληροφορήσουν τους Βερολινέζους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Έτσι μοιράζουν σε σπίτια ηλικιωμένων ή κεντρικά σημεία, όπως σουπερμάρκετ, αιτήσεις, τις οποίες μπορούν να συμπληρώσουν οι ενδιαφερόμενοι, δίνοντας ένα τηλέφωνο επικοινωνίας. Τέτοιου είδους αιτήσεις βλέπει κανείς ολοένα και πιο συχνά τις τελευταίες μέρες στη γερμανική πρωτεύουσα.

Φόλκερ Βίτινγκ, Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος, DEUTSCHE WELLE, 18/03/2020 (διασκευή). Ανακτήθηκε από το Διαδίκτυο:https://www.dw.com/el/%CE%BA%CE%BF%CF%81%CF%89%CE%BD%CE%BF%CF%8A%CF%8C%CF%82-%CE%BD%CE%AD%CE%BF%CE%B9-%CE%B2%CE%BF%CE%B7%CE%B8%CE%BF%CF%8D%CE%BD-%CE%B7%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%B9%CF%89%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CF%85%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%B2%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%BB%CE%AF%CE%BD%CE%BF/a-52819968



Κείμενο 3 (Βίντεο)

Η συγκίνηση του Σωτήρη Τσιόρδα, γιατρού λοιμωξιολόγου και υπευθύνου για την ενημέρωση των πολιτών για την πανδημία του κορωνοϊού στην Ελλάδα, μιλώντας για τους ηλικιωμένους.

 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ Α':
1) Να αποδώσετε συνοπτικά σε δύο περιόδους το περιεχόμενο της δεύτερης (2) παραγράφου του Κειμένου 1. (Μονάδες 15)

2) Να αποδώσετε περιληπτικά (60 - 80 λέξεις) τους τρόπους με τους οποίους οι νέοι βοηθούν τους ηλικιωμένους στο Βερολίνο και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, σύμφωνα με το Κείμενο 2. (Μονάδες 15)

ΘΕΜΑ Β':
1) Ποιες είναι οι βασικές αρχές, σύμφωνα με το Κείμενο 1, που ο Ο.Η.Ε. όρισε για την προστασία των ηλικιωμένων; (Μονάδες 10)

2) Εάν υποθέσουμε ότι με το Κείμενο 1 οι συντάκτες του θέλουν να συγκινήσουν τους αναγνώστες τους, να δείξετε με ποιους τρόπους - γλωσσικές επιλογές πετυχαίνουν το στόχο τους αυτό.  (Μονάδες 10)

3) Ποια είναι η άποψη των συντακτών του Κειμένου 1 ως προς το θέμα της διακήρυξης του Ο.Η.Ε. για τους ηλικιωμένους; Με ποιο τρόπο προσπαθούν να στηρίξουν την άποψή τους; (Μονάδες 10) 

4) Να σχολιάσετε σε μια παράγραφο 100 περίπου λέξεων το στόχο που εξυπηρετεί το Κείμενο 1 και τα μέσα που χρησιμοποιούν οι συντάκτες του προκειμένου να επιτύχουν το στόχο αυτό. (Μονάδες 15) 

5) Σε ποιο αναγνωστικό κοινό πιστεύετε ότι απευθύνονται οι συντάκτες του Κειμένου 1 και ποιος είναι ο σκοπός του; (Μονάδες 10)

6) Πώς λειτουργεί η αφήγηση σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο στη δεύτερη (2) παράγραφο του Κειμένου 1; Γιατί την επιλέγουν, κατά την άποψή σας, οι συντάκτες του; (Μονάδες 10) 

7) Να προσπαθήσετε να εντοπίσετε στο Κείμενο 1 ρηματικές εκφράσεις που εκφράζουν ηθική δέσμευση. Για ποιο σκοπό, κατά τη γνώμη σας, χρησιμοποιούν οι συντάκτες του κειμένου αυτό το είδος εκφράσεων; (Μονάδες 10) 

8) Ποιο είναι το ρηματικό πρόσωπο που κυριαρχεί στη δεύτερη (2) παράγραφο στο Κείμενο 1; Να ερμηνεύσετε την επιλογή των συντακτών του, λαμβάνοντας υπόψη το σκοπό για τον οποίο γράφτηκε το άρθρο. (Μονάδες 10) 

9) (Κείμενο 1): Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω υπογραμμισμένες λέξεις, λαμβάνοντας υπόψη  τη σημασία που έχουν στο κείμενο. (Μονάδες 10)   
α) «...οι οποίες στοχεύουν στο να διασφαλίσουν...» 
β) «...η δυνατότητα εκπλήρωσης των προσωπικών στόχων...» 
γ) «...  οι αριθμοί από έρευνες παρουσιάζουν μια ιδιαίτερα θλιβερή εικόνα...»
δ) «... και να τους βοηθήσουμε στη διασφάλιση μιας αξιοπρεπούς καθημερινότητας...»
ε) «...   θα έχουμε κάνει το προσωπικό μας καθήκον απέναντι στην τρίτη ηλικία...»

10) Ποιος είναι ο σκοπός του ιστότοπου Coronaport.net που αναφέρεται στο Κείμενο 1; (Μονάδες 10)

11) Για ποιους λόγους, σύμφωνα με το Κείμενο 2, οι ηλικιωμένοι πολίτες του Βερολίνου χρειάζονται τη βοήθεια των νεότερων και με ποιους τρόπους παρέχεται αυτή η βοήθεια; (Μονάδες 10) 

12) Ποιους τρόπους πειθούς χρησιμοποιεί ο συντάκτης του Κειμένου 2 για να πείσει τους αναγνώστες του; Να δώσετε ένα παράδειγμα για την κάθε περίπτωση. (Μονάδες 15)

13) Το Κείμενο 2 ανήκει στον κειμενικό τύπο του άρθρου. Να εντοπίσετε δύο στοιχεία του κειμένου που επιβεβαιώνουν τον παραπάνω χαρακτηρισμό. (Μονάδες 10)

14) Να εντοπίσετε α) το θέμα που απασχολεί τον συντάκτη του Κειμένου 2, β) τον τρόπο με τον οποίο προσπαθεί να πείσει τους αναγνώστες του και γ) το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει. (Μονάδες 15) 

15) Λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενο του Κειμένου 2 και την περίσταση (τόπο, χρόνο, αναγνώστες) στην οποία συντάχθηκε, να προσπαθήσετε να διακρίνετε τους στόχους που επιδιώκει ο συντάκτης του και να σχολιάσετε την αποτελεσματικότητά του. (Μονάδες 15) 

16) Στην τρίτη (3) παράγραφο του Κειμένου 2: α) Να εντοπίσετε το παράδειγμα και β) να εξηγήσετε ποιος είναι ο ρόλος του στην προσπάθεια του συντάκτη του κειμένου να πείσει τους αναγνώστες του. (Μονάδες 10)

17) Να σχολιάσετε σε μια παράγραφο 100 περίπου λέξεων το στόχο που εξυπηρετεί η συγγραφή και η δημοσίευση του Κειμένου 2 και τα μέσα που χρησιμοποιεί ο συντάκτης του προκειμένου να επιτύχει το στόχο αυτό. (Μονάδες 15) 

18) Να σχολιάσετε τη φωτογραφία στο Κείμενο 2 ως προς τη σχέση της με τον τίτλο του κειμένου και το περιεχόμενό του. (Μονάδες 10)

19) Σε ποιο αναγνωστικό κοινό απευθύνεται ο συντάκτης του Κειμένου 2 και ποιος είναι ο σκοπός του; (Μονάδες 10) 

20) Να εντοπίσετε τους τρόπους ανάπτυξης της 3ης (3) παραγράφου του Κειμένου 2. Γιατί νομίζετε ότι ο συντάκτης του κειμένου έκανε αυτή την επιλογή; (Μονάδες 10)

21) Πώς λειτουργεί η πρωτοπρόσωπη αφήγηση σε αρκετά σημεία του Κειμένου 2; Αφού εντοπίσετε δύο περιπτώσεις να εξηγήσετε γιατί την επιλέγει, κατά τη γνώμη σας, ο συντάκτης του; (Μονάδες 15) 

22) (Κείμενο 2): Να αιτιολογήσετε τη χρήση (Μονάδες 15)
α) των εισαγωγικών στη φράση: "Κάλεσε μάλιστα τους νέους «να αναλάβουν προσωπικά ευθύνη για τους γονείς, τους παππούδες, τους ηλικιωμένους και τους πιο αδύναμους»".
β)  της άνω και κάτω τελείας στη φράση: "Ο ιστότοπος Coronaport.net έχει ένα και μοναδικό σκοπό: να στηρίξει συνανθρώπους, κυρίως μεγαλύτερους σε ηλικία, που δεν έχουν συγγενείς, γνωστούς και φίλους". 
γ) των αποσιωπητικών στη φράση: "Το Βερολίνο είναι... μαθημένο στις κρίσεις". 

23) (Κείμενο 2): Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις υπογραμμισμένες λέξεις στις παρακάτω φράσεις, λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία που έχουν στο κείμενο. (Μονάδες 10)
α) «...ο δεκαπεντάχρονος μαθητής Νώε Άντλερ είχε, επιτέλους, χρόνο να φτιάξει ιστοσελίδα αρωγής στην γερμανική πρωτεύουσα...»
β) «...Από την πλευρά της η Μισέλ σημειώνει στο προφίλ της...»
γ) «Το Βερολίνο είναι... μαθημένο στις κρίσεις».
δ) «Κάθε μέρα, λόγω των περιοριστικών μέτρων, ο φόβος τους εντείνεται».

24) Λαμβάνοντας υπόψη το χρόνο,  την περίσταση της ομιλίας του Σ. Τσιόρδα καθώς και την ιδιότητά του στο Κείμενο 3 (Βίντεο), να ερμηνεύσετε την αντίδρασή του. (Μονάδες 15) 

25) Ποιες σκέψεις σάς προκάλεσε η αντίδραση του Σ. Τσιόρδα στο Κείμενο 3 (Βίντεο); Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. (Μονάδες 10)

26) Ποιο είναι το κοινό θέμα που πραγματεύονται τα δύο κείμενα και το βίντεο; Η σχέση του Κειμένου 2 και του Κειμένου 3 (Βίντεο) με την επικαιρότητα πιστεύετε πως παίζει ρόλο στην αποτελεσματικότητα και την πειστικότητά τους συγκριτικά με το Κείμενο 1; Να αναπτύξετε την άποψή σας σε μια παράγραφο περίπου 100 λέξεων. (Μονάδες 15)

 ΘΕΜΑ Δ' (ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ):

Επιχειρηματολογικό κείμενο: Ανακοίνωση σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook)
Ρόλος: Μαθητής Λυκείου 
Αποδέκτης: Δημόσια κοινοποίηση

ΘΕΜΑ: Με αφορμή την πρόσφατη πανδημία του κορωνοϊού και στη χώρα μας,  αποφασίζετε να δημιουργήσετε με τους συμμαθητές σας μια Ιστοσελίδα ανάλογη μ' αυτή του νεαρού Γερμανού (Κείμενο 2). Στην εισαγωγική ανάρτησή σας παρουσιάζετε: α) Τους λόγους για τους οποίους προτίθεστε να βοηθήσετε τους μεγαλύτερους σε ηλικία συμπολίτες σας, β) τους τρόπους με τους οποίους θα προσφέρετε τη βοήθειά σας (300 - 350 λέξεις) (Μονάδες 30)


Επιχειρηματολογικό κείμενο: Άρθρο για την ιστοσελίδα του σχολείου σας
Ρόλος: Μαθητής Λυκείου
Αποδέκτες: Ευρύ κοινό

ΘΕΜΑ: Η πρόσφατη πανδημία του κορωνοϊού και στη χώρα μας ανέτρεψε τη ζωή όλων των Ελλήνων κάθε ηλικίας λόγω των περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν κυρίως για την προστασία των ηλικιωμένων και των υπολοίπων ευπαθών ομάδων. Ωστόσο, πολλοί μεγάλης ηλικίας άνθρωποι φαίνονται να μη μπορούν να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, παραβιάζοντας συχνά τα περιοριστικά μέτρα. Στο άρθρο σας: α) θα προσπαθήσετε να πείσετε τους ηλικιωμένους αναγνώστες σας για ποιους λόγους πρέπει να «πειθαρχήσουν» στους νέους κανονισμούς και β) να προτείνετε τρόπους με τους οποίους η τοπική κοινωνία μπορεί αφενός να συμβάλει ώστε οι ηλικιωμένοι να καταλάβουν την κρισιμότητα της κατάστασης, αφετέρου να τους βοηθήσει έμπρακτα (300 - 350 λέξεις). (Μονάδες 30)

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου