Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2021

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ - ΣΧΕΣΕΙΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ - ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ - ΕΦΗΒΕΙΑ - ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΤΟΥ

 Ενότητα: Σχέσεις αλληλεπίδρασης
 
ΚΕΙΜΕΝΟ

Το παιδί στον πατέρα του
 
Όταν σου ζητώ να μ' ακούσεις
κι εσύ αρχίζεις να δίνεις συμβουλές
δεν έκανες αυτό που σου ζήτησα.

Όταν σου ζητώ να μ' ακούσεις
κι εσύ αρχίζεις να μου λες γιατί
δε νοιώθω και τόσο ωραία.

Ποδοπατείς τα αισθήματά μου.

Όταν σου ζητώ να μ' ακούσεις
και νοιώθεις υποχρεωμένος να κάνεις κάτι
για να λύσεις τα προβλήματά μου,
δεν με κατάλαβες, όσο κι αν φαίνεται παράξενο.
 
Ίσως γι' αυτό η προσευχή 
αποδίδει σε μερικούς ανθρώπους
επειδή ο Θεός είναι βουβός και δεν προσφέρει συμβουλές
και δεν προσπαθεί να τακτοποιήσει πράγματα.
 
Ο Θεός ακούει μόνο κι εμπιστεύεται εσένα
να τα βγάλεις πέρα με τον εαυτό σου.
 
 Γι' αυτό, σε παρακαλώ, 
πρόσεξέ με κι άκουσέ με.
Κι αν θέλεις να μιλήσεις
περίμενε μια στιγμή,
θα 'ρθει η σειρά σου.
Σου υπόσχομαι να σ' ακούσω κι εγώ προσεκτικά.

Μπουσκάλια Λέο
Από το βιβλίο «Ν’ αγαπάμε ο ένας τον άλλον», εκδ. Γλάρος, Αθήνα 1991
(Ανακτήθηκε από το Διαδίκτυο: https://homouniversalisgr.blogspot.com/2014/05/blog-post_3233.html

.............

 

Βιογραφικό σημείωμα: 
Leo Buscaglia


 

   Ο Λέο Μπουσκάλια υπήρξε επίκουρος καθηγητής της κοινωνικής παιδαγωγικής και ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας. Ιταλικής καταγωγής, αλλά γέννημα και θρέμμα της Καλιφόρνιας. Ήταν γνωστός σε εκατομμύρια ακροατές και θεατές του σε όλη την Αμερική που τον παρακολουθούσαν σε αίθουσες διαλέξεων και τηλεοπτικές εκπομπές. Μέσα από τα μαθήματα διδασκαλίας του ανάπτυξε ένα ειδικό σεμινάριο πάνω στην αγάπη και μέσω αυτής στην αλλαγή της καθημερινής μας συμπεριφοράς. Κατά τη διατύπωσή του "η αγάπη δεν είναι δρόμος, είναι συμμετοχή και μοιρασιά. Το να ζεις με τη φιλοσοφία της αγάπης είναι η μεγαλύτερη πρόκληση της ζωής". Τα πιο γνωστά βιβλία του είναι: "Να ζεις, ν' αγαπάς και να μαθαίνεις", "Λεωφορείο 9 για τον Παράδεισο", "Η αγάπη", "Ο δρόμος του Ταύρου", "Η πτώση του φύλλου που το έλεγαν Φρόυντ". Πέθανε από καρδιακή προσβολή το 1998 στα 74 χρόνια του.
 Πηγή: Βιβλιοnet
 


ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

ΘΕΜΑ Γ' (Μονάδες 15): 
1) Ποια είναι τα παράπονα που απευθύνει το ποιητικό υποκείμενο στον πατέρα του; Λάβετε υπόψη στην απάντησή σας το ρηματικό πρόσωπο που κυριαρχεί στο ποίημα και τους κειμενικούς δείκτες που υποδεικνύουν την κατάσταση την οποία βιώνει (150 - 200 λέξεις).

2) Λαμβάνοντας υπόψη το ρηματικό πρόσωπο που κυριαρχεί στο ποίημα καθώς και τον τίτλο, ποια στάση φαίνεται να επιλέγει το ποιητικό υποκείμενο απέναντι στον πατέρα του (150 - 200 λέξεις);

3) Ποιο είναι το κύριο θέμα του ποιήματος και πώς αυτό αναδεικνύεται από τα λεγόμενα και την κατάσταση του ποιητικού υποκειμένου; Θεωρείτε πως τα παιδιά στις μέρες μας αντιμετωπίζουν ανάλογες καταστάσεις; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας (150 - 200) λέξεις.

4) Στο ποίημα φαίνεται ότι υπάρχει δυσλειτουργία στην επικοινωνία του γονέα με το παιδί του. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε; Να γράψετε ένα κείμενο 150 - 200 λέξεων, στο οποίο να παρουσιάζετε την άποψή σας για το παραπάνω θέμα.

5) Ποιο είναι το βασικό θέμα που θίγει το ποίημα; Να γράψετε ένα κείμενο 150 - 200 λέξεων, λαμβάνοντας υπόψη και τους αντίστοιχους κειμενικούς δείκτες, στο οποίο να παρουσιάζετε την άποψή σας γι' αυτό.

6) Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι χρησιμοποιείται στο ποίημα η αναφορά στον Θεό και την προσευχή; Τι σχέση έχει, κατά τη γνώμη σας, με το βασικό θέμα που θίγει το ποίημα; Να αναπτύξετε τις απόψεις σας σ' ένα κείμενο 150 - 200 λέξεων.

7) Τι προσπαθεί ν' αναδείξει ο Λέο Μπουσκάλια με το ποίημά του αυτό και με ποια μέσα (κειμενικούς δείκτες) το πετυχαίνει; Να απαντήσετε σ' ένα κείμενο 150 - 200 λέξεων.

8) (Δημιουργική γραφή) Δείτε το παρακάτω κόμικ, που παρουσιάζει τη διαμόρφωση της σχέσης του πατέρα με το παιδί από τα παιδικά χρόνια μέχρι την εφηβεία. Γράψτε μια σελίδα από το ημερολόγιο του έφηβου  πια παιδιού, που θα εκφράζει (σκέψεις - συναισθήματα) την κατάσταση που περιγράφεται στο κόμικ.
Εναλλακτικά, γράψτε τους στίχους ενός rap τραγουδιού που θα περιγράφει την ίδια κατάσταση.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου